”Kan företagen inte visa att de har kundens klara samtycke har de brutit mot reglerna och även mot marknadsföringslagen.” Foto: TT

Starkare skydd mot reklam i telefonen

Uppdaterad
Publicerad

Om ett par veckor får den som inte vill ha reklamsamtal i telefonen ett bättre skydd. Det är det så kallade NIX-registret som täpper till några av de kryphål som funnits.

Det är ett av vardagens mest irriterande myggbett – att det i andra änden på telefonen inte är någon man verkligen vill prata med, utan någon som vill sälja. En rökdetektor, en pensionsförsäkring eller varför inte en prenumeration på en trädgårdstidning? Samtal som alltid tycks komma när man sitter vid matbordet eller på toaletten.

Den som vill slippa sådana samtal kan anmäla sig till det så kallade NIX-registret. Men hittills har många som registrerat sig där ändå fått reklamsamtal. Kanske för att man deltagit i en tävling eller enkät på webben och uppgett sitt telefonnummer där.

Måste bevisa medgivande

Men i framtiden måste företaget som ringer upp bevisa att kunden gett sitt medgivande till att bli uppringd i reklam- eller säljsyfte. Det är följden av nya regler kring NIX-registret.

– Kan företagen inte visa att de har kundens klara samtycke har de brutit mot reglerna och även mot marknadsföringslagen, säger Jonas Edström, ordförande i NIX-telefon.

Ångervecka för enskild firma

En annan lucka som täpps till gäller en speciellt utsatt grupp. Som SVT tidigare rapporterat har telefonförsäljare lurat många äldre personer som haft enskild firma, något som är vanligt om man äger till exempel skog eller mark. Då ses kunden som företag och inte som konsument och har ett sämre konsumentskydd. Men med de nya reglerna ses den som har enskild firma utan aktiv verksamhet som konsument.

Jonas Edström hoppas att NIX-registret nu ska bli nej till reklam på riktigt:

– Det måste fungera för att folk ska ansluta sig till det. Kommer det nya kryphål får vi täppa till dem också, säger han till SVT.

De nya reglerna träder i kraft den 16 februari.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.