Digitala staket stoppar fordon

Publicerad

Uppkopplade fordon som lyder virtuella begränsningar, så kallade geostaket, kan göra stadstrafik säkrare och mer miljövänlig.

Tanken med geostaket (eller ”geofencing”) är att sätta villkor för fordons tillgång till offentliga miljöer. Det kan till exempel handla om fartbegränsning, att bara eldrift är tillåten, eller att vissa fordon helt stoppas. En förutsättning är att fordonet är uppkopplat till ett styrsystem, som kan kompletteras med någon reservfunktion inom fordonet.

Yrkestrafik står i fokus när tekniken införs. Det finns redan funktioner som till exempel begränsar hastighet, eller slår larm om en transport med värdefull last avviker från den planerade vägen.

Före terrordådet på Drottninggatan 2017 hade få hört tals om geofencing. Men i jakten på effektiva förebyggande åtgärder pockade frågan om digitala staket på ett svar: Skulle inte uppkopplade fordon kunna hindra sina förare att köra på fel platser och i fel hastighet?

Medverkande: Maria Krafft, måldirektör Trafikverket. Arrangör: DN konferens

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.