Hon vill prioritera barns läsförståelse

Uppdaterad
Publicerad

-I Sverige har vi länge lagt tyngden vid läsflytet och glömt bort läsförståelsen, säger läsexperten Barbro Westlund.

Svallvågorna efter den dåliga svenska placeringen i Pisa-undersökningen har inte ebbat ut. Elever i 44 länder fick sina skolresultat jämförda. En svensk akilleshäl gällde läsförståelse. Det handlar alltså inte bara om att kunna läsa, man måste också kunna tolka texten och använda informationen.

Ingen överraskning

För Barbro Westlund kom dock inte det svenska underbetyget som någon riktig överraskning, även om resultatet var sämre än hon väntat. Hon är expert på läsförståelse, lärare i grunden men i dag verksam som lärarutbildare och hon har skrivit en rad fackböcker i ämnet.

-I Sverige har vi länge lagt tyngden vid läsflytet och glömt bort läsförståelsen, säger Barbro Westlund.

-Vi måste bort från ”att-läsa-kulturen” och gå över till ”hur-läsa-kulturen”!

Kanada förebild

Hon ser Kanada som ett föregångsland på området. Där fokuserar man på läsförståelse mycket långt ner i åldrarna, och det ger effekt.

-Lärarna måste bejaka den digitala utvecklingen, fast man ska inte tro att lösningen ligger i att alla elever får en läsplatta!

Stödåtgärder måste till i skolan för att barnen ska få ett språk som fungerar i framtiden.

-Det är helt fel att anta att eleverna klarar sig själva bara för att de läser flytande!

Barbro Westlund hoppas också på att föräldrarna drar sitt strå till stacken, hjälper till att stimulera sina barns läsning och vara goda förebilder.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.