Framtiden för public service

Uppdaterad
Publicerad

Hur ser medielandskapet ut i den nya digitaliserade världen? Vilken roll ska public service ha?

Public service-företagen betonade sitt ansvar att vara trovärdiga, nå ut i hela landet och ha en mångfald.

Jan Scherman, som numera kallar sig diversearbetare, tyckte att public service-företagen lever kvar i den gamla tiden när alla samlades framför tv:n och tittade på samma program. I dagens nya medievärld borde PS-företagen smalna av och fokusera på kärnverksamheten.

Talare:

Andreas Ekström, journalist, Sydsvenska Dagbladet

Jesper Strömbäck, professor, Göteborgs universitet,

Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

Cilla Benkö, verkställande direktör, Sveriges Radio AB

Hanna Stjärne, verkställande direktör, Sveriges Television AB

Christel Tholse Willers, verkställande direktör, Sveriges Utbildningsradio AB

Jan Scherman, diversearbetare

Alice Bah Kuhnke (MP), kultur- och demokratiminister, Kulturdepartementet

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.