En slutsats av undersökningen är att svenska opinionsartiklar generellt hade en betydligt mer negativ ton i texter om Sverigedemokraterna jämfört med motsvarande inlägg om radikala högerpopulistiska partier i de andra nordiska länderna. Samtliga svenska ledarsidor (Dagens Nyheter, Expressen, Svenska Dagbladet och Aftonbladet) som ingått i undersökningen hade en mer kritisk inställning till SD, och allra mest negativa var de som publicerades i Aftonbladet.
Bryr sig SD:s väljare?
Men i rapporten frågar man sig om SD:s väljare bryr sig särskilt mycket om vilka åsikter som uttrycks av landets ledarskribenter. Misstänksamheten mot etablerade medier är stor bland partiets väljare, och det kan till och med vara så att den negativa bilden i ledarartiklarna förstärker det budskap som partiet vill få ut: att SD är ett bojkottat parti som för fram obekväma sanningar ur folkdjupet och därför stöts ut.
Ratar etablerade medier
För att förstå samtida politiska strömningar och åsiktsbildning har forskarna även tagit hänsyn till att allt fler människor ratar etablerade medier och använder nya sociala medier och olika web-platser på nätet som huvudsaklig informationskälla. Därför har man också studerat sajten Avpixlat.
Det är Delmi som beställt rapporten. Delmi är delegationen för migrationsstudier och arrangör av seminariet.
Deltagare:
Anders Hellström, docent i statsvetenskap vid Malmö högskola
Anna-Lena Lodenius, journalist och författare
Kristoffer Holt, docent i Medie- och kommunikationsvetenskap vid Linnéuniversitetet
Bengt Lindroth, journalist och författare till boken Väljarnas hämnd: populism och nationalism i Norden
Annika Ström Melin, journalist och ledarskribent, Dagens Nyheter