Politik i bokhyllan: Kunskapssynen och pedagogiken

Uppdaterad
Publicerad

Forskaren Magnus Henrekson är en av författarna till boken som försöker svara på frågan ”varför skolan slutade leverera och hur det kan åtgärdas”?

Samtidigt som ledande makthavare talar om vikten av kunskap och utbildning har pedagogiska teorier som nedvärderar kunskap fått starkt genomslag under senare decennier enligt författarna. Det anses bäst att elever själva upptäcker hur världen är beskaffad i stället för att bli undervisade.

Det synsättet saknar stöd i såväl forskning som beprövad erfarenhet, konstaterar författarna och vill se att man fokuserar på förståelse för de mekanismer i hjärnan som gör att vi lär oss nya saker och minns dessa.

Politik i bokhyllan

Medförfattare är Inger Enkvist, Martin Ingvar och Ingrid Wållgren. 

Intervjuare är Erik Fichtelius.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Politik i bokhyllan

Mer i ämnet