Magdalena Andersson (S) och Anders Ygeman (S). Foto: Scanpix

S vill satsa på höghastighetståg

Uppdaterad
Publicerad

Både Ostlänken mellan Järna och Linköping och sträckan mellan Göteborg och Borås bör få höghastighetståg, anser Socialdemokraterna.

Socialdemokraterna vill påbörja byggandet av ett svenskt höghastighetsnät för tåg.

-Det är viktigt när man bygger ny järnväg att man inte bygger en standard som utesluter möjligheten att köra snabbtåg. Det är det regeringen är på väg att göra. De är på väg att låsa in Sverige och omöjliggöra en modern standard på våra tåg, säger den ekonomiskpolitiska talespersonen Magdalena Andersson.

Höghastighetsbanan

”Regeringen otydlig”

Enligt Magdalena Andersson har regeringen varit mycket otydlig i beskeden om den nya stambanan. Några ministrar har sagt att tågen inte ska gå snabbare än 250 kilometer i timmen och finansminister Anders Borg har sagt att vi inte ska ha några ”sciencefiction-tåg”.

-Samtidigt har han sagt att man ska kunna åka på 50 minuter mellan Linköping och Stockholm. Det kräver tåg som går snabbare än 320 kilometer i timmen, säger Magdalena Andersson.

Hon kritiserar också Anders Borgs uttalande att godståg skulle gå på den nya stambanan. Det ryms inte inom den finansieringsplan som angivits, enligt Socialdemokraterna, utan skulle bli 5-11 miljarder kronor dyrare. Dessutom omöjliggör det höghastighetståg.

Europabana

-Regeringen trasslar till det för sig. Kalkylerna klarar inte godståg, säger Magdalena Andersson.

Finns redan i andra länder

Tåg som går i 320 kilometer i timmen, och som finns i flera europeiska länder och i Kina och Japan, ryms däremot inom de beräkningar som Trafikverket har gjort, framhåller Andersson.

Satsningen på ett höghastighetsnät bör läggas i ett projektbolag som samordnar de statliga insatserna, enligt Socialdemokraterna. Det skulle korta byggtiden och möjliggöra medfinansiering, anser de.

Samtidigt med detta bör en planering för hela Götalandsbanan och Europabanan påbörjas. De sträckorna skulle korta restiden Stockholm-Göteborg till två timmar och 15 minuter och Stockholm-Köpenhamn till två timmar och 50 minuter.

(TT)

Fakta: Höghastighetståg

Regeringen vill bygga en ny stambana mellan Järna och Linköping, den så kallade Ostlänken.

Nya dubbelspår ska även läggas mellan Mölnlycke och Bollebygd i Västsverige.

Totalt kostar det cirka 35 miljarder kronor.

Den nya stambanan ska inte byggas för höghastighetståg.

I stället ska dagens tåg kunna klara sin topphastighet på 250 kilometer.

S vill i stället bygga en bana för 320 kilometer i timmen.

Enligt S blir det i princip inte dyrare.

Flera länder i Europa samt Japan och Kina har i dag redan tågbanor som klarar den hastigheten.

(TT)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Höghastighetsbanan

Mer i ämnet