Tjänstebilens påverkan på klimatet

Uppdaterad
Publicerad

Regeringen beslutade förra året om höjd bonus för elbilar, och samtidigt höjd straffskatt på de fossilbilar som drar mest bränsle. Det nya förslaget, som nu är ute på remiss, skulle generellt göra tjänstebilar 25 procent dyrare. 

SVT:s beräkning visar att förmånsvärdena för vissa av de mest populära tjänstebilarna nu kan öka över 70 procent, om man räknar på den föreslagna förändringen kombinerad med att skatterabatten för laddbara tjänstebilar togs bort vid årsskiftet. 

Samtidigt kan riktigt dyra bilar kan få bibehållen eller till och med något sänkt skatt.

Förslaget föreslås träda i kraft den 1 juli 2021 och avser bilar som blir skattepliktiga från och med det datumet, men ett remissvar från Skatteverket föreslår ett införande först 1 januari 2022.

I det här webbinariet diskuteras vad förändringarna innebär, vilka konsekvenser det kan komma att få för laddbara bilar samt tjänstebilsmarknadens betydelse för klimatomställningen.

Dessutom deltar representanter för Centerpartiet, Miljöpartiet och Moderaterna och ger deras syn på förändringarna i förmånsbeskattningen.

Medverkande: Rickard Nordin (C), klimat- och energipolitisk talesperson, Lorentz Tovatt (MP), klimatpolitisk talesperson, Jessica Rosencrantz (M), miljö- och klimatpolitisk talesperson, och Mattias Bergman, vd BIL Sweden

Moderator: Jessica Alenius, vice vd BIL Sweden

Arrangör: Bil Sweden

Nyfiken på kommande sändningar? Prenumerera på Forums tablå

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.