Tv-klimatet ”Annorlunda, mer och roligt”

Uppdaterad
Publicerad

Aldrig tidigare har så många aktörer gjort TV. Uppstickarna skapar tv-historia och de stora, etablerade aktörerna söker nya vägar.

Vad blir det för TV? Nyskapande, snabbt och billigt eller fult, slarvigt och förutsägbart? Hur är egentligen tv-klimatet i Sverige 2015?

– Annorlunda, mer och roligt, säger yuotubern Jonas ”sp4zie”Ring.

Mediedagarna 2015

– Kakafoniskt, säger Christina Hill, programchef SVT Göteborg.

– Ett Klondyke, ett möjligheternas tidevarv, menar Oscar Höglund, grundare av United screens.

– Vad fan ska man titta på?, säger Karin Schmidt, kanalchef online SVT.

Alla kan göra tv

I dag kan alla göra tv, och dessutom få den publicerad på till exempel youtube.

– Det finns ett hav av innehåll, men svårigheten är att få någon att bry sig, säger Oscar Höglund, United screens.

Frågan är hur vägen framåt ser ut?

– Jag tror att vi på SVT måste bli ännu mer samlande, ännu bättre på lägerelds-tv, säger Christina Hill, programchef SVT Göteborg.

Etablerad tv sneglar på till exempel youtube, medan youtube sneglar på public service.

– Tv är inte dött, men under förändring, konstaterar Jonas ”sp4zie”Ring.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Mediedagarna 2015

Mer i ämnet