Elsparkcyklar stoppas runtom Europa – men tillåtande regler i Sverige Foto: Christine Olsson/TT

Hårdare tag mot elsparkcyklar – Oslo inför nattförbud

Uppdaterad
Publicerad

Flera europeiska länder tar hårdare tag mot elsparkcyklarna. På tisdagen fattades beslut i grannlandet Norge att stoppa dem under natten. Dessutom har flera andra städer åldersgräns för att köra – något som inte krävs i Sverige.

På tisdagen fattades ett nytt beslut i Oslo där elsparkcyklarna stängs av mellan klockan 23 på kvällen och 5 på morgonen. Enligt läkare vid Oslo universitetssjukhus kan den nattliga låsningen göra att mellan 300 och 400 skador undviks under sommaren.

Oslo är den europeiska stad som har flest antal elsparkcyklar per invånare. Bara de tre senaste månaderna har antalet ökat med 24 procent till drygt 25 700, enligt kommunens statistik.

Christina Moe Gjerde, landschef på elsparkcykelföretaget Voi i Norge, menar att beskedet kom som en dålig överraskning.

– Det största problemet är att det kommer leda till många fler aktörer, vi kan sluta med 20 olika företag som får ha 200 elsparkscyklar var och med sin egen app, säger Christina Moe Gjerde till NRK.

Hot om förbud i Paris

I Danmark har man tidigare beslutat att stoppa uthyrningen av elsparkcyklar på gator och trottoarer i stora delar av Köpenhamn. Och i Paris hotar man med att förbjuda elsparkcyklar om uthyrningsföretagen inte inför hastighetsspärrar och andra regelskärpningar. Bakgrunden är en smitningsolycka som kostade en 32-årig italienska livet samt den röra som fordonen orsakar.

– Antingen förbättras situationen markant och elsparkcyklarna hanteras på allmän plats utan att skapa problem, särskilt för fotgängare, eller så får vi överväga att bli av med dem för gott, sa vice borgmästare David Belliard i slutet av juni.

Åldersgräns vanligt i andra länder

Enligt en rapport från Europeiska trafiksäkerhetsinstitutet är reglerna i Sverige mer tillåtande jämfört med flera andra länder i Europa.

En sammanställning från Transportstyrelsen visar att ett antal länder till exempel har alkoholgräns, i bland annat Spanien och Danmark finns en promillegräns på 0,5.

Frågan om vilka regler som gäller kring elsparcyklarna i Sverige har varit komplicerad. Transportstyrelsen fick i uppdrag av regeringen att utreda regelverket. I dess rapport, som presenterades i början av året, kom de bland annat fram till att det bör införas förbud mot elsparkcyklar på trottoaren.

I Sverige klassas elsparkcykeln idag som en cykel om den inte går snabbare än 20 kilometer i timmen. Det innebär bland annat krav på hjälm för alla som är yngre än 15 år och att elsparkcykeln inte får köras snabbare än i gångfart på gångvägar.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.