30 Rock/Deadliest Catch Foto: Scanpix

Tv-serierna som delar USA:s väljare

Uppdaterad
Publicerad

Det är inte bara i ekonomiska frågor som de amerikanska väljarna är polariserade. Också i valet av vilka tv-serier man följer kan man se en tydlig uppdelning mellan lägren. Åtminstone om man ska tro på statistik från pr-byrån Engage.

Det är BuzzFeed som tillsammans med Engage tagit fram data om väljarnas kulturella val, bland annat med fokus på tv-serier, som man sedan placerat på en Obama/Romneyskala.

Dessutom har man analyserat hur troligt det är att tittarna på en specifik serie faktiskt röstar.

USA-val 2012

Insamlingen av datan har Engage gjort via sin Trendsetter-app, som samkör data från Facebook med opinionsundersökningar inför höstens presidentval.  

Genom att se vilka tv-seriers Facebook-sidor väljarna “gillade” kunde man sedan göra infografik av tittarnas politiska hemvist. 

Långkörarna Seinfeld och CSI håller sig i mitten av det politiska spektrat medan komediserier som 30 Rock och Modern Family (Obamafamiljens favoritserie) befinner sig långt ute på Obama-kanten. 

Fiskeyrkessåpan Deadliest Catch och militärkriminalaren NCIS är, enligt Engages data, populärare hos Romney-supportrar.  

Om man tittar på de serier där fansen är mer troliga att faktiskt lägga en röst den 6 november sticker Star Trek och College GameDay (klassisk ESPN-show som analyserar amerikansk fotboll) ut. Den första lutar åt Obama och den andra åt Romney.  

Snabbmatsjättarna opolitiska?

BuzzFeed och Engage har också publicerat infografik över vilka tv-kanaler och snabbmatskedjor respektive kandidats supportrar är troliga att välja.

Bland tv-kanalerna är det inte helt otippat stor dominans för Fox News på Romneysidan, medan de som röstar på Obama väljer MSNBC, PBS och CNN. 

I mitten finns bland annat sportkanalen ESPN samt Discovery. 

När det kommer till snabbmatskedjor har de flesta av jättarna (McDonalds, Burger King, KFC och Dunkin’ Donuts) lyckats att tilltala väljare från båda lägren.  

Chipotle (Mexikansk mat) lutar dock något åt Obama, medan Chick-fil-A – vars vd i somras hamnade i hetluften efter att offentligt tagit ställning mot enkönade äktenskap – har en trogen republikansk kundkrets.  

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

USA-val 2012

Mer i ämnet