Utebliven effekt för tågbolagens straffavgift

Uppdaterad
Publicerad

En straffavgift vid försenade och inställda tåg infördes för snart tio år sedan, något som skulle få både tågbolagen och staten att skärpa till sig och minska problemen. Men SVT:s genomgång visar att avgiften inte fått någon effekt.

– Systemet får ingen betydelse i slutändan, säger professor Bo-Lennart Nelldal vid Kungliga tekniska högskolan i Stockholm.

Det så kallade kvalitetsavgiftssystemet fungerar så att tågbolaget eller Trafikverket måste betala 75 kronor i minuten till varandra om någon av dem orsakat en tågförsening.

Detta så länge förseningen är under en halvtimme – annars blir det dyrare.

Ett inställt snabbtåg från Stockholm till Göteborg kan kosta 10 100 kronor för Trafikverket men bara 1 320 kronor för tågbolaget. Tågbolagen brukar dessutom även behöva betala ut en ersättning till resenärerna.

Professor: ”Ingen betydelse”

SVT:s genomgång av siffrorna från de senaste åren visar att avgifterna inte lett till färre förseningar eller inställda tåg.

– De här systemet får ingen betydelse i slutändan. Kostnaderna är för långt ifrån dem som utför arbetet på järnvägarna, dessutom är avgifterna ganska låga, säger professor Bo-Lennart Nelldal vid Kungliga tekniska högskolan i Stockholm.

Frågan har utretts

För tre år sedan färdigställde Jan-Eric Nilsson på VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, en utredning om kvalitetsavgifterna. Även han är kritisk till hur avgifterna är konstruerade.

– Bristen ligger i att tågbolaget inte betalar för hur det drabbar andra tågoperatörer, säger Jan-Eric Nilsson till SVT Nyheter Dalarna.

Han menar alltså att tågbolaget som orsakat förseningen bör betala för samtliga tåg som blir försenade på grund av stoppen, att detta skulle göra att straffavgiften blev mer effektiv.

Men fortfarande har hans förändringsförslag inte genomförts – trots att Trafikverket är positiva till förslaget.

– Vi undersöker möjligheterna att införa dem och både vi och branschen är positiva till det, säger Johnny Tilgrim som är chef för avdelningen Eftermarknad på Trafikverket.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.