Nu ska regeringen ta ställning till om besikning ska ske fyra år efter att bilen tagits i bruk, och sedan med två års mellanrum, enligt ett EU-direktiv.

Utredning: Slopa varannan besiktning

Uppdaterad
Publicerad

Att besiktiga bilen vartannat år istället för varje år kan bli aktuellt för bilägare framöver. En europeisk modell utreds just nu av Transportstyrelsen, på uppdrag av regeringen. Men bilbesiktningsbranschen är kritisk eftersom den skulle förlora hälften av kunderna.

Nya svenska bilar ska besiktigas för första gången efter tre år. Den andra besiktningen sker två år efter den första och efter det ska bilen besiktigas varje år. Nu ska regeringen ta ställning till om besiktning ska ske fyra år efter att bilen tagits i bruk, och sedan med två års mellanrum, enligt ett EU-direktiv.

– Tanken med EU-direktivet är att EU-ländernas regler kring bilprovning ska bli mer lika, säger Mats Hjälm utredare på Transportstyrelsen.

Utglesad besiktning

På uppdrag av regeringen utreder nu Transportstyrelsen hur den europeiska modellen kan anpassas till svensk lagstiftning. Förslaget ska presenteras i september i år.

Den svenska besiktningsrordningen är cirka femtio år gammal och inte anpassad efter den bilpark som rullar på vägarna i dag. Dagens bilar har utvecklats till det bättre. Ny teknisk utrustning gör bilens fel och brister mer överskådlig. I dag larmar instrument via datasystem när service behövs. De är mer miljövänliga och rostar inte som förr, säger Mats Hjälm och fortsätter.

– Vi tittar på om bilar som är fem till sex år gamla är i så pass gott skick att bilen bara behöver besiktigas vartannat år istället för varje år, säger Mats Hjälm.

Monopolet avskaffades

2010 avskaffades bilprovningsmonopolet. Sedan dess har antalet bilbesiktningsstationer ökat från cirka 190 till 400 stycken. 70 procent av marknaden drivs numera i privat regi. Swetic som är en branschorganisation tycker det vore fel att anta EU-modellen.

– Det är inte ok av staten att först sälja ut verksamheten och sedan halvera marknaden. Det skulle vara en katastrof för branschen, säger Tord Fornander ordförande på bilbesiktningssektionen på Swetic.

– Även andra branscher skulle drabbas av förlorade inkomster till exempel, bilverkstäder som servar bilar före och efter besiktningen, säger Thord Fornander.

På Swetic tror man också att längre intervaller skulle öka antalet fordon med allvarliga brister.

– Vi upptäcker många fel vid den årliga besiktningen, vilket uppmärksammar bilister på bilarnas brister, säger Thord Fornander.

Säkerhet och miljö

Transportstyrelsen studerar nu säkerhet och miljöpåverkan i de länder i Europa som har längre intervallerna mellan besiktningarna.

– Vi tittar naturligtvis noga på om EU-modellen kan försämra säkerheten i trafiken eller om miljön skulle påverkas negativt, säger Mats Hjälm.

Det är upp till regering och riksdag att fatta beslut om Sverige ska behålla nuvarande regler, skärpa dem ytterligare eller anpassa sig till EU-modellen. Klart är att Sverige kommer behöva skruva något i lagstiftningen.

– I dag är det sista kontrollsiffran i registreringsskylten som styr besiktningsterminen. Eftersom bilägaren har fem månader inställningstid kan det bli längre än två år. I framtiden kommer detta förändras, säger Mats Hjälm.

Fotnot: Förslag presenteras i utredning den 30 september 2015.

Fakta

  • Sveriges fordonsägarna betalar cirka två miljarder kronor i avgifter om året för att besiktiga bilen.
  • Antalet personbilar som besiktigas varje år: 3.692.894
  • Antalet personbilar som klarar besiktningen varje år: 2.652.595
  • Antalet personbilar som underkänns varje år: 1.040.299
  • Antalet bilar som får körförbud p.g.a. allvarliga fel : 7.045

Källa: Transportstyrelsen 2014

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.