Alibaba slog rekord under Kinas shoppingdag

Uppdaterad
Publicerad

I Sverige har den inte riktigt fått genomslag som shoppingdag, men den så kallade ”singeldagen” slog nytt rekord i Kina.

Kinas stora shoppingdag, singeldagen, den 11 november slog rekord på e-handelsjätten Alibabas plattformar med en sammanlagd försäljning på 268 miljarder yuan, motsvarande omkring 370 miljarder kronor, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Bedömare siade om en nedgång på grund av den något svalare kinesiska ekonomin, men så blev alltså inte fallet. Siffran innebär i stället en ökning med 26 procent jämfört med 2018.

Singeldagen – på kinesiska guanggun jie och internationellt känd som singles day – är Kinas stora readag och kan jämföras med sin amerikanska motsvarighet black friday.

Den infaller den 11 november – 11/11 – eftersom de uppradade ettorna påminner om ensamma personer. Men numera är det inte bara singlar som shoppar loss under evenemanget.

Alibaba ligger till stor del bakom att singeldagen har blivit Kinas stora shoppingdag, och står för lejonparten av intäkterna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.