Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Tigran Feiler, SVT:s korrespondent i Latinamerika, om olyckan i Mexico City. Foto: SVT

ANALYS: Dödsolyckan hade kunnat undvikas

Uppdaterad
Publicerad
ANALYS ·

Nattens fasansfulla dödsolycka i Mexiko hade kunnat undvikas. Det har länge varit känt att tunnelbanan i Mexico City behöver rustas upp. Olyckan kommer därför inte som någon blixt från klar himmel. Den stora frågan är om myndigheterna nu kommer att genomföra en rejäl granskning av misskötseln och frigöra ekonomiska resurser till nödvändiga investeringar.

Tigran Feiler

Korrespondent, Latinamerika

Jag vet inte hur många gånger vänner och bekanta i den mexikanska huvudstaden beklagat sig över bristerna i stadens tunnelbanenät.

Listan kan göra lång: utslitna vagnar, reparationer som inte blir av, stationer som förfaller. Rädslan för tunnelbaneolyckor är ständigt närvarande och så sent som förra året dödades en person när två tunnelbanetåg krockade.

Minst 23 personer dog i olyckan

Den här gången blev olyckan betydligt allvarligare. Strax efter klockan 22 på måndagskvällen lokal tid körde ett fordon in i en av de pelare som höll tunnelbanespåren uppe. En tunnelbanevagn bröts på mitten och rasade ner över den trafikerade vägen. Minst 23 människor rapporteras döda och siffran lär tyvärr stiga ytterligare.

Mexico City är en jättestad med över 20 miljoner invånare. Tunnelbanan som invigdes 1969 är hörnstenen i stadens kollektivtrafik och med drygt 1,6 miljarder resor per år rankas den som en av världens tio mest använda. Men trots storleken är tunnelbanenätet otillräckligt. Och att transportera sig har blivit en tydlig klassfråga – människor med högre inkomster åker bil medan de fattigare delarna av stadens befolkning trängs i överfulla tunnelbanevagnar.

Tunnelbanan skadades av jordbävning

Dagens dödsolycka drabbade tunnelbanelinje 12 som invigdes 2012. Det är den nyaste linjen i tunnelbanenätet och var tänkt att bli början på moderniseringen av stadens kollektivtrafik. Men istället har linje 12 kantats av skandaler sedan dag ett.

Linjen uppfördes av ett bolag som tillhör Mexikos rikaste man Carlos Slim men bygget fick tidigt kritik för att det blev omkring 50 procent dyrare än planerat. Stora delar av befolkningen drog snabbt slutsatsen att det rörde sig om en tvivelaktig upphandling med omfattande korruption.

Trafiken på linje 12 har under åren tvingats stoppas vid flera tillfällen på grund av säkerhetsbrister. I samband med den kraftiga jordbävningen som skakade Mexiko 2017 rapporterades omfattande skador på tunnelbanelinjens infrastruktur.

Mexikanska medier berättar nu om att människor som bor i närheten av olycksplatsen under en längre tid varnat för sprickor i pelarna som håller tunnelbanespåren uppe. Trots det har ansvariga makthavare inte gjort det som krävs för att åtgärda problemen.

Korruption kostar människoliv

Allt tyder på att olyckan på tunnelbanelinje 12 i Mexico City hade kunnat undvikas. Korruption är inte bara ett moraliskt och ekonomiskt problem utan kostar faktiskt människoliv. Det visar den dödliga tunnelbaneolyckan i Mexiko med plågsam tydlighet.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.