Foto: TT

SOS Barnbyar slår larm om volontärer på barnhem

Uppdaterad
Publicerad

Volontärindustrin där privilegierade västlänningar åker till Afrika för att arbeta frivilligt på bland annat barnhem växer. Men SOS Barnbyar slår larm om att den leder till att antalet barnhem i världen ökar mer än behovet, och barnen blir en affärsmässig produkt.

Samtidigt gör Instagramkontot Barbiesavior satir av volontärer som åker för att hjälpa till på barnhem.

I kölvattnet av det kommersialiserade volontärarbetet, så kallad volonturism, följer många problem. Hårdast drabbas barnhemmen där de som bor är i behov av stabilitet, kontinuitet och anknytning. Med volontärer som kommer en dag eller en vecka blir det aldrig någon att riktigt lita på.

”Barnen affärsmässig produkt”

Annika Billing, programchef på SOS Barnbyar, menar att den växande volontärindustrin har skapat en så stor efterfrågan på barnhem att antalet barnhem i världen just nu ökar. Barnen har blivit en affärsmässig produkt.

– Föräldrar, som ofta är fattiga, övertalas att sätta sina barn i barnhem. De lockas med bättre utbildning och en ljusare framtid för sina barn. Samtidigt tjänar barnhemmen och resebolagen pengar. Det här är en jättestor business, säger Annika Billing.

– Jag tycker absolut att man ska undvika kortare besök när det gäller barnhem. Man ska fråga sig själv vad man kan bidra med. Finns det ett behov av min kunskap i värdlandet eller den plats jag ska till? Om man ska åka en längre tid och vill till ett barnhem tycker jag att man ska se till att få en utbildning och ställa frågor om hur barnhemmet arbetar.

Driver med volonturism

Ett satiriskt Instagramkonto där Barbie blivit symbol för hur rika västerlänningar åker till Afrika för att volontärarbeta tar också upp problematiken.

Instagramkontot Barbiesavior startades i mars av två amerikanskor. Sedan dess har de fått nästan 100.000 följare. Kontot driver med unga västerländska kvinnor som reser till Afrika för att jobba som volontärer, men som i stället för att hjälpa förverkligar sig själva och dokumenterar sina välgärningar på sociala medier.

De två kvinnorna i 20-årsåldern som står bakom kontot vill vara anonyma.  De vill att uppmärksamheten inte riktas mot dem utan mot problematiken som de själva bevittnat under många år.

– Det började som ett skämt mellan oss och ett sätt att avreagera oss över det vi sett. Men, vi kunde inte ana att en Barbiedocka och ett Instagramkonto skulle bli vår konstform för att utrycka frustration över det urgamla ämnet ”white savior complex”.

Dubbelmoralen blir tydlig

På bilderna syns Barbie bland annat poserandes med små afrikanska barn, som lärare på ett barnhem eller ridandes på en flodhäst. Bilderna ackompanjeras av satiriska texter så som ”vem behöver en riktig utbildning för att lära ut i Afrika? Inte jag! Allt jag behöver är lite krita och en dos optimism.”

Förstår man ironin i detta kan man också förstå vad de två amerikanskorna vill säga. Så här förklarar de dubbelmoralen:

– Du kanske kan föreställa dig upproret om du fick reda på att ditt barns lärare var helt outbildad och hittade på egna sätt att lära ut på, samtidigt som hen lägger upp bilder på det online. Folk skulle bli galna. Trots det är detta precis vad som händer i utvecklingsländer och det hejas på av västvärlden.

Inspirerad av verkligheten

En snabb slagning på Instagram visar att Barbiesavior inte ligger långt från verkligheten. Hashtaggen volunteerinafrica genererar mängder av bilder på unga vita som med stora leenden poserar omringade av afrikanska barn eller ridandes på lejon.

Många av bilderna har publicerats av reseföretag som specialiserat sig på volontärarbete eller en kombination av semester och volontärarbete, en industri som växer.

Inte bättre att göra ”någonting”

Såväl Annika Billing som upphovsmännen bakom Barbiesavior tycker att man ska tänka efter ordentligt innan man ger sig av på en volontärresa och det gamla visdomsordet ”det är bättre att göra någonting än ingenting” tycker de inte passar i det här sammanhanget.

– Människor i behov av hjälp är inte värdiga bara ”någonting”. De förtjänar värdighet och respekt. De förtjänar inte dina halvdassiga men välmenande försök. Det är också viktigt att notera att de flesta som lever efter detta mantra ofta skadar med deras ”någonting”, skriver användarna bakom Barbiesavior.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.