Kanalerna som riktar sig till barn dominerar topplistorna på det videobaserade sociala mediet youtube. Foto: TT

Barnen tar över Youtube

Uppdaterad
Publicerad

Svensken Pewdiepie slog ett nytt magiskt rekord på Youtube när hans kanal passerade tio miljarder visningar. Men Felix Kjellgrens, som han egentligen heter, framgångar är ingen unik företeelse, Youtube har allt mer blivit en arena för barn och ungdomar.

Allt mer material skapas för barn och ungdomar på Youtube. Sett till den topplista som analysföretaget Openslate gör varje vecka så dominerar kanalerna som riktar sig mot barn.

Detta är något som även Google, som äger Youtube, har lagt märke till.

– Vi har länge sett stor efterfrågan på innehåll som är riktade till familjer och barn – tillväxten är stark inom detta segment och följaktligen har många kreatörer och kanaler börjat producera innehåll riktade till en yngre målgrupp, säger Farshad Shadloo, Googles kommunikationsansvarige för Norden, till SVT Nyheter.

App för barnen

Tidigare i år lanserade Youtube en app, Youtube Kids, som riktar sig till en yngre målgrupp. Där ska även annonserna vara ”familjevänliga och godkända av Youtube”.

Men appen har kritiserats hårt i USA där en rad konsumentföreningar anmälde Youtube för att exponera barn för reklam och produktplaceringar.

De kanaler som riktar sig mot barn är kanske inte vad man som förälder skulle förknippa som barnkaneler. Det finns till exempel en rad kanaler där man bara öppnar presenter, eller plastägg.

Även blockspelet Minecraft genererar massor av både videor och tittningar när barnen själva lägger upp saker som de själva gjort. Popstjärnor som är populära hos yngre beundraskaror har också populära kanaler.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer