Flygplatsen började byggas 2008 men det första spadtaget är snart det enda som gått enligt planerna. Ständigt nya problem har dykt upp och startdatum har flyttats fram. Framförallt brandskydd och säkerhet i den tekniskt komplexa huvudbyggnaden har ännu inte kunnat lösas, trots att det är sex år sedan problemen uppmärksammades.
Ond spiral
Projektet verkar ha fastnat i en ond spiral med ständiga kvalitetskontroller. Alla ändringar kräver nya tillstånd, vilket leder till nya kontroller. Ett hittills oprövat underjordiskt ventilationssystem har också varit en av stötestenarna, även sprinkleranläggningen.
För att äntligen kunna öppna flygplatsen diskuteras nu en enklare nybygge som ska ersätta huvudterminalen. Enligt Der Spiegel är resten av anläggningen startklar.
170 miljoner kronor – i månaden
Krav har också dykt upp på senare tid om behov av nya motorvägsförbindelser till Willy Brandt-flygplatsen.
Varje månad som går utan trafik kostar 170 miljoner kronor i drift som skulle kompenserats med inkomster. Nya pengar har fått pumpas in och ingen kan längre överblicka hur många miljarder flygplatsen kommer att kosta.