Berlins skandalflygplats öppnar 2020 – kanske

Publicerad

Berlins nya storflygplats kan komma att invigas år 2020. Om styrelsen vågar nämna detta datum blir flygplatsen nio år försenad. Och kostnaderna fortsätter att öka för varje dag som anläggningen står still.

Flygplatsen började byggas 2008 men det första spadtaget är snart det enda som gått enligt planerna. Ständigt nya problem har dykt upp och startdatum har flyttats fram. Framförallt brandskydd och säkerhet i den tekniskt komplexa huvudbyggnaden har ännu inte kunnat lösas, trots att det är sex år sedan problemen uppmärksammades.

Ond spiral

Projektet verkar ha fastnat i en ond spiral med ständiga kvalitetskontroller. Alla ändringar kräver nya tillstånd, vilket leder till nya kontroller. Ett hittills oprövat underjordiskt ventilationssystem har också varit en av stötestenarna, även sprinkleranläggningen.

För att äntligen kunna öppna flygplatsen diskuteras nu en enklare nybygge som ska ersätta huvudterminalen. Enligt Der Spiegel är resten av anläggningen startklar.

170 miljoner kronor – i månaden

Krav har också dykt upp på senare tid om behov av nya motorvägsförbindelser till Willy Brandt-flygplatsen.

Varje månad som går utan trafik kostar 170 miljoner kronor i drift som skulle kompenserats med inkomster. Nya pengar har fått pumpas in och ingen kan längre överblicka hur många miljarder flygplatsen kommer att kosta.

Fakta: Berlins storflygplats BER

  • Efter det tyska enandet 1990 konstaterade politikerna att Berlin behövde en större flygplats för sina 3,5 miljoner invånare. Flygplatsen Tempelhof stängdes 2008. De två kvarvarande flygplatserna, Tegel och Schönefeld är slitna och underdimensionerade.
  • Flygplatsen Berlin Brandenburg har flygplatsförkortning BER och är även uppkallad efter politikern Willy Brandt, tidigare förbundskansler och borgmästare i Berlin.
  • Flygplatsen ligger 20 km sydöst om Berlin och är tänkt att kunna hantera 30 miljoner passagerare per år. Ytan är lika stor som 2000 fotbollsplaner och har ett underjordiskt järnvägsnät med sex spår, även anpassat till höghastighetståg. BER är tänkt att ersätta både Berlin Tegel och flygplatsen Schönefeld.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.