Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Bert Sundström om den ryska propagandan: ”Kommer från Kreml”. Foto: SVT/Faksimil

Bert Sundström: ”Det här är en kampanj som orkestrerats från Kreml”

Uppdaterad
Publicerad

De ryska affischerna som porträtterar kända svenskar som nazister har skapat stor uppmärksamhet i Sverige. Men i Ryssland har det gått närmast obemärkt förbi säger SVT:s korrespondent Bert Sundström som inte märkt av någon inhemsk debatt.

– Nej ingenting skulle jag säga, det här är en pytteliten grej.

Ikea-grundaren Ingvar Kamprad, filmregissören Ingmar Bergman och barnboksförfattaren Astrid Lindgren pekas ut som nazistsympatisörer. Budskapet har prånglats ut på ett antal affischer i den ryska huvudstaden Moskva, bland annat utanför den svenska ambassaden.

Men kampanjen är inte särskilt omfattande, enligt Bert Sundström.

– Inte alls, jag har gått runt i stan och inte sett någon. Men det är ett antal sådana här affischer som är uppsatta i någon typ av kampanj för att smutskasta Sverige och det måste kopplas till en eventuell ansökan om medlemskap i Nato, säger han.

Vill skapa debatt

Han tror att affischerna kan ha designats med syftet att få spridning via social medier och skapa debatt i Sverige.

– Ryssland vill göra klart för Sverige att man kommer se på dem som en nazistisk bundsförvant och att det gör att Sverige kommer bestraffas på något sätt. Sedan är det kanske mer munväder än något reelt.

Bakom affischerna står organisationen ”Vår seger”. Men enligt Bert Sundström är det otvetydigt att det är Kreml som står bakom kampanjen. Organisationen bör snarare betraktas som någon slags front.

– Jag tvivlar på att den ens finns. Det här är en kampanj som orkestrerats från Kreml. Man har kanske skapat en liten organisation som heter så där. Men utan godkännande från Kreml skulle de där affischerna aldrig satts upp, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.