Det sponsrade inlägget försöker ge sken av att handla om Facebooks kryptovaluta Libra. Foto: TT/Facebook

Facebook-grundaren Mark Zuckerberg används i bluffannonser – på Facebook

Uppdaterad
Publicerad

Elon Musk, Leif GW Persson, Camilla Läckberg, Bianca Ingrosso, Filip Hammar – listan på de kändisar som använts i sponsrade bluffannonser för bitcoin på Facebook är lång. Nu adderas ett ytterligare namn till listan: Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg – som drabbats på sin egen plattform.

”Libra stänger för allmänheten om mindre än en vecka”.

Så står det i rubriken till ett sponsrat inlägg på Facebook, som illustreras med en bild på grundaren Mark Zuckerberg, och logotypen för Facebooks kryptovaluta Libra.

Klickar man på länken kommer man till en sida som ser ut som Expressens ekonomisajt ”Dina pengar”. Rubriken på sidan är ”Facebook släpper Libra för privata investerare, gå inte miste om vinster som för Bitcoin 2.0 igen!”

Inlägget rör sig om rent bedrägeri, som pågått länge, med en lång rad kändisar som affischnamn som ska lura ivriga investerare på sina pengar. Och nu används till och med Facebooks egen vd i bluffen.

”Jag hatar Facebook”

Flera av de drabbade kändisarna har kritiserat Facebook för att de inte har stoppat bluffannonserna.

”Mitt namn används utan mitt tillstånd och helt felaktigt”, skrev Camilla Läckberg på sitt Instagramkonto.

”Facebook är ju djävulen i det här sammanhanget. De har liksom lurat hela världen. Jag hatar Facebook”, sade Filip Hammar i tv-programmet Efterlyst i TV3.

Flera bluffannonser med Zuckerberg

Att ett inlägg är sponsrat innebär att Facebook har fått betalt för att människor ska få upp det i sitt flöde. Två betalda inlägg med Zuckerberg var aktiva under den 27 och 28 oktober.

Foto: Faksimil

Polen är det primära land där de personer som hanterar sidan som sprider bluffannonserna verkar.

Foto: Faksimil

SVT Nyheter har sökt Facebook för en kommentar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.