– Från början var det dieselbashing. Både Merkel och Schulz markerade skarpt mot bilindustrin. Men nyligen förstod de hur farligt det var för tyskt näringsliv att snacka sönder dieseln, säger Stefan Menzel som är bilkorrespondent på tidningen Handelsblatt.
I dag invigningstalar Angela Merkel på Frankfurts stora bilmässa där flera av bilvärldens höjdare finns i publiken. De kommer noggrant lyssna på hennes ordval.
Under våren tävlade toppkandidaterna om vem som var skarpast i tonen mot bilindustrin. Anklagelser att förbundskansler Angela Merkel satt i knäet på de som fuskat med avgaserna haglade. Bilkansler, kallades hon. Att ett par av hennes rådgivare gått till att jobba som lobbyister i bilbranschen har inte gjort saken bättre.
Merkel fick lindra sitt uttalande
Men när hon visade avstånd från bilbranschen och sade att förbränningsmotorns dagar var räknade, fick hon istället kritik för att skada tyskt näringsliv. Merkel tvingades senare lägga till att det ligger långt, långt fram i tiden.
– Jag vill inte sätta upp något årtal när vi ska lägga ner dieseln, säger socialdemokraten och utmanaren Martin Schulz till SVT Nyheter efter ett valmöte i västtyska Münster.
Skulle du råda någon att köpa en dieselbil idag?
– Vi kommer behöva dieseln länge till. Det är nödvändigt att investera i dieselteknologi. Jag tycker inte man ska svartmåla en hel teknologi som miljoner människor är beroende av, säger Schulz.
”Osäkerheten är stor”
I bilhallar runtom i Tyskland märks osäkerheten bland kunderna. Och hittills har inte politikerna lyckats försäkra bilköparna om dieselns framtid. Många oroas för att städerna kommer införa körförbud för dieselbilar, för att klara miljömålen för smutsig luft.
– Osäkerheten är jättestor, och det har såklart skadat oss mycket, berättar bilförsäljaren Micha Beckers i Düsseldorf där ett dieselförbud diskuteras för innerstan.
Han får inte längre köpa in äldre dieselbilar eftersom de är för svårsålda nu. Inköpsstopp för diesel, säger han. Micha Beckers pekar mot en vit kombibil med några år på nacken som står bland alla osålda bilar i garaget.
– Den här bilen med tvåliters dieselmotor kostade 40-50.000 kronor mer för ett år sedan, säger han. Raset har gått snabbt.
Strax bredvid står ett polskt par och tittar på en bil. Försäljaren går fram och frågar hur de resonerar kring diesel och framtiden. Eller ifall en hybridbil kan vara ett alternativ?
– Det handlar om priset, säger Paulina Bugiel. Även 120.000 kronor för en dieselbil är mycket pengar i Polen. Och en hybridbil, ja de är verkligen dyra. Men om 10-15 år kan det kanske bli hybrid.
LÄS MER: Invandring och Turkiet heta ämnen i tysk valdebatt
LÄS MER: Tysk upprustning stridsfråga i valet