I en färsk studie som den amerikanska tankesmedjan Pew Research Center har gjort om amerikanska tonåringars sociala-medier-vanor visar det sig att att Youtube, Instagram och Snapchat är de sociala platformar som är mest populära.
Bara 51 procent av tonåringarna i USA, 13-17 år, uppgav att de använde sig av Facebook vilket är ett stort tapp jämfört med en undersökning som tankesmedjan gjorde 2015 då 71 procent uppgav att de använde plattformen.
Kretsar kring flera platformar
Under 2015 var det bara Facebook som användes av en klar majoritet av ungdomarna medan årets undersökning visar att 85 procent använder sig av Youtube, 72 procent av Instagram och 69 procent av Snapchat.
När tonåringarna fick frågan vilken plattform de använder mest svarade bara 10 procent Facebook. 35 procent svarade Snapchat, 32 Youtube och 15 Instagram.
Bekräftar tidigare studier
Trots att Youtube inte fanns med som alternativ i undersökningen som gjordes 2015 menar tankesmedjan att resultatet visar hur dagens social-medier-miljö kretsar mindre kring en och samma platform än vad den gjorde för tre år sedan.
Tidningen The Guardian skriver att studien bekräftar tidigare gjorda undersökningar som indikerat att tonåringar lämnar Facebook och en e-marknadsanalytiker säger till tidningen att ”detta är ett stort problem för Facebooks flagskepp som de verkligen måste ta itu med”.
Oavsett tonårstappet är dock Facebook fortfarande världens största sociala plattform med 2,2 miljarder användare.