Elon Musks första testtunnel för hypersnabb trafik öppnad

Publicerad

Nu har den första testtunneln för hypersnabba transporter invigts. Det är den amerikanske entreprenören Elon Musk som vill skapa underjordiska tunnlar för snabbtransporter av bilar och tåg.

Den underjordiska testtunneln är 1,8 kilometer lång och ska transportera bilar med en hastighet av 240 kilometer i timmen. Fordonen sänks ner i marken och kopplas till ett spår.

Visionen är att bygga ett nät av underjordiska tunnlar i Los Angeles-området. I framtiden ska tunnlarna användas för att transportera självkörande elektriska bilar.

Tåg i rörpost

Tidigare har Elon Musk lanserat tankar om så kallade hyperloop-tåg. De ska fungera som en sorts rörpost. Ett rör som töms på luft, upphöjt ovanför marken eller i en tunnel, ska kunna frakta en kapsel med gods och i framtiden även människor. Utan luftmotståndet kan kapselns hastighet komma upp i 1200 kilometer i timmen, enligt Musks vision.

Politiker diskuterar nu olika framtida lösningar med höghastighetståg som ska ersätta den slitna gamla järnvägen. Dessa tåg skulle kunna få ner restiden mellan Stockholm och Malmö till 2,5 timmar, enligt beräkningar.

Stora kostnader

Men en hyperloopkapsel skulle kunna göra samma sträcka på 40 minuter. Båda systemen kostar flera hundra miljarder kronor att bygga.

– Det är kostnaden som är det stora problemet, men även intrång i miljön, ökade koldioxidutsläpp som uppstår när man spränger tunnlar. Vi har redan ett nät som passar för en utbyggnad av elvägar och eldrivna fordon. Ett hyperloop-system kommer inte att få lönsamhet i vår glesbefolkade del av världen, speciellt med tanke på att nästan 90 procent av allt resande är lokalt och regionalt, säger Maria Börjesson, professor i nationalekonomi vid transportforskningsinstitutet VTI.

Kina satsar på snabbtåg

Ett kinesiskt företag arbetar med liknande system med tåg i vaccumtunnlar och ännu högre topphastigheter, enligt kinesiska medier.

Tillskyndarna av hypertågen ser en framtid med korta restider, en snabbare transport än flyget med mindre miljöpåverkan och låg energiförbrukning.

– Man har pratat länge om hyperloop-tekniken men risken är det kommer att ta lång tid, och att det blir oerhört dyrt. I Kina kan man bygga till andra kostnader och med en miljard invånare finns större skäl för mer infrastruktur, säger Maria Börjesson på VTI.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer