Utmaningen: Att hitta pengar till allt man vill göra

Uppdaterad
Publicerad
Analys ·

I mysdress eller under discokulan - Angela Merkel är nu fri att fira nyår precis som hon vill efter 16 år. Med en ny tysk regering på plats i god tid före jul blir det socialdemokraten Olaf Scholz som håller det årliga nyårstalet till tyskarna. Nu väntar fyra år med hans treparti-regering bakom ratten där ena foten trycker på gasen och den andra på bromsen.

Christoffer Wendick

Europakorrespondent

Den kallas redan trafikljusregeringen. På grund av färgerna på de tre koalitionspartierna. De röda socialdemokraterna, de gula liberalerna och de gröna miljöpartisterna ska nu tillsammans försöka styra Tyskland mot en modernare framtid som de lovat väljarna. Men man har byggt in en källa till framtida konflikter – om pengar.

Ett maktcenter med skyhöga ambitioner

De gröna vill nu köra full gas och låta pengarna rulla. Det ska investeras miljarder och åter miljarder i förnybar energi och klimatomställning av Europas tyngsta industriland. De gröna har fått ett eget superdepartement där detta ska ta form – klimat och näringsdepartementet. Det blir ett maktcenter med skyhöga ambitioner men osannolikt med medel som räcker till allt.

För själva skattkammaren, finansdepartementet, har nämligen de gula liberalerna, FDP, lagt beslag på. Och de har lovat att hålla foten på den ekonomiska bromsen. Gärna stora digitala och gröna investeringar - men inte med nya lån eller höjda skatter. FDP har säkrat den viktiga nyckelpositionen i den nya regeringen. Något de bittert fick lära sig när de satt i regering förra gången, utan den posten.   

Upp till Scholz att bevisa

Som plåster på såren har de gröna fått igenom ett av sina viktigaste vallöften: att fasa ut kolet tidigare. Enligt avtalet mellan trafikljuspartierna ska den sista tyska kolbiten helst vara uppgrävd senast 2030, alltså åtta år tidigare än de röda och de gula velat – av oro för energibrist. 

Utan den här fördelningen mellan de gula och de gröna hade det inte blivit någon regering alls. Nu blir det upp till Olaf Scholz att bevisa sina föraregenskaper. Han måste lyckas parera gasen och bromsen. Annars är risken att det blir fyra ryckiga år längs Tysklands väg mot framtiden.  

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.