Enkel matematik bakom politikernas kändisberoende

Uppdaterad
Publicerad
Analys ·

Kändisars förmåga att påverka valutgången är omtvistad vilket för all del inte betyder att politiker inte försöker. Att ha en tung kändis på sin sida kan eventuellt hjälpa – frågan är hur långt politiker i framtiden är villiga att gå för att vinna deras gunst.

Fouad Youcefi

Reporter

Under första kvartalet 2020 ökade konsumtionen av bredbandsdata i USA med nästan 50 procent jämfört med samma period året innan. Mycket av den ökade trafiken har lagts på sociala medier, där kändis efter kändis under valrörelsen propagerat för att människor skulle gå och rösta.

Joe Biden och Kamala Harris fick stöd av Lady Gaga och John Legend medan Donald Trump och Mike Pence hyllades av Kid Rock och UFC-bossen Dana White. Och presidentkandidaten Kanye West kampanjade med… Kanye West.

Dyrköpta röster

Det finns ganska lite forskning om hur mycket kändisarna egentligen hjälper i en valrörelse, men en sak är säker, det är en billig investering med stor potential. Att vinna ett presidentval kostar nämligen många miljarder.

Vi kan ta Florida som exempel. Där röstade rekordmånga, minst 11 miljoner människor i förra veckans val. President Trump och utmanaren Biden spenderade tillsammans hisnande 2,4 miljarder kronor för att vinna floridianernas gunst. Varje röst kostade alltså i genomsnitt omkring 218 kronor för kampanjerna.

Kanye West, vars presidentkandidatur slutade med omkring 60.000 röster, spenderade enligt uppgift omkring 43 miljoner kronor på sin valkampanj. Han betalade alltså 717 kronor per väljare ungefär.

”Oprah”-effekten: En miljon

Att kändisar ger sig in i politiken på olika sätt är visserligen ingenting nytt. Redan 1918 hade Washington insett det växande Hollywoods makt. Chefen för dåtidens FBI, J. Edgar Hoover, lät bland annat övervaka filmstjärnor som han ansåg var radikala av oro för att de skulle påverka människor i “fel riktning”.

Ett av få exempel då man kunnat slå fast att en kandidat tjänat rejält på stödet från en kändis var Oprah-effekten 2008. När superstjärnan gick ut och stöttade Barack Obama i Demokraternas primärval 2008, så beräknas hon ha genererat omkring en miljon röster till den då relativt okände senatorn från Illinois i primärvalet.

Betalda kändisar?

Men det är alltså en av få gånger vi vet att kändisar gett effekt för en kandidat. Desto mer bevisat är det att kändisar kan hjälpa till med att få folk att faktiskt gå och rösta. Ariana Grande, vars hemdelstat är Florida, uppmanade häromveckan sina 280 miljoner följare på Twitter och Instagram att rösta. Några timmar senare hade hemsidan där man kunde registrera sig för att rösta i Florida kraschat, en miljon väljare i timmen ville plötsligt registrera sig.

Så, att ha en kändis på sin sida kan ge en rejäl knuff generellt, men det är svårt att veta om man själv eller motkandidaten är den som tjänar på det hela. Som tur är så är det mer eller mindre gratis. Det är när man börjar blanda in pengar som man plötsligt hamnar nära de etiska gränserna. Som för miljardären Tom Steyer, som länge hoppades bli Demokraternas presidentkandidat. Hans kampanj blev påkommen med att försöka betala pengar till kändisar för stöd. Sådant kan det bli mer av i framtiden.

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.