EU-kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker och Donald Trump kom i juli 2018 överens om att försöka avstyra det alltmer upptrappade handelskriget. Hela situationen hade uppstått efter att USA infört tullar på aluminium- och stålprodukter den 1 juni 2018.
Då gällde uppgörelsen bland annat en ökad handel av en rad produkter, till exempel skulle USA exportera mer naturgas och EU skulle handla mängder av sojaböner.
En rapport från det amerikanska handelsdepartementet ska enligt uppgifter från Angela Merkels talesman Steffen Siebert slå fast att bilimporten från EU är ett hot mot den nationella säkerheten i USA.
Rapporten, som var klar i fredags, är ännu inte offentliggjord. Donald Trump har nu 90 dagar på sig att besluta om USA ska införa tullar mot europeiska personbilar. Tullar av sådant slag skulle slå hårt mot Sverige, anser bland annat utrikesehandelsminister Ann Linde .
”Ska tolkas som förfäktning”
Risken för de nya biltullarnas införande har lett till reaktioner från EU, som nu alltså hotar med tullar på sojaböner och och flytande naturgas. Enligt Lars Henriksson, valutastrateg på Handelsbanken, försöker EU med detta svar att ”mota Olle i grind” det vill säga stoppa införandet av tullarna innan det är försent.
– Det här ska tolkas som lite förfäktning för det som eventuellt kan komma, säger Lars Henriksson till EFN.