I slutet av 2018 hade det interaktiva tvserie-avsnittet Bandersnatch premiär på Netflix. Med fjärrkontrollen styr du själv över händelseförloppet – något som Carla Engelbrecht, chef för produktinnovation på Netflix, beskrev som ”ett isberg av möjligheter”.
Nu har en lite oväntad aktör gett sig på det isberget – dejtingappen Tinder.
Serien ”Swipe night” är redan inspelad i Mexiko City av 23-åriga musikvideoregissören Karena Evans. Den är producerad specifikt för telefoner och beskrivs som ”ett apokalyptiskt äventyr”. Appens karakteristiska höger- och vänstersvepningar behålls – i det här fallet för att under seriens gång fatta ett antal beslut åt karaktären.
Företagets huvudområde – dejting – är inte bortglömt. Beroende på hur du väljer kommer du att matchas med andra som i serien gjort liknande val.
Rapport: Tinders engagemang har gått ner
Tinder själva är tydliga med att de primärt riktar serien mot marknadssegmentet 18-25 år – en ökänt flyktig användargrupp. Och just den uttalade målgruppen kan ge en ledtråd till bakgrunden till den otippade tv-satsningen.
Enligt rapporter har Tinders användarengagemang gått ner på huvudmarknaden USA.
Trots en liten ökning av antalet dagliga användare har appens allmänna engagemang i USA gått ner på ett antal punkter sedan 2018, och en ökning av missnöjda kommentarer både i App Store och Google Play antyder att många användare surnat.
Tidningen: Facebook dating inget hot mot Tinder
För trots att nu Facebook börjat men dejting tror inte experter på Wall Street Journal att det innebär något större hot mot The Match group, som äger Tinder. Istället menar sajten Techcrunch att serie-projektet handlar om att hitta på något nytt och kul åt de yngre och mer illojala användarna – och hoppas att engagemangssiffrorna går upp inför nästa kvartalsrapport.
”Swipe night” kommer ha sin premiär 6 oktober i USA. Det är ännu oklart när den kommer visas i Sverige.