Dejtingappen Tinder lanserar ett tv-program. Foto: SVT

Tinders oväntade satsning: Därför börjar dejtingappen med tv

Uppdaterad
Publicerad

Facebook har börjat med dejting, och nu ska dejtingappen Tinder börja med tv. Är det här ett sätt att experimentera med nya tekniska möjligheter och ta sig an streamingjättarna, eller bara ett försök att väcka liv i de slö-svepande tonåringar vars kärlek till appen enligt rapporter svalnat en aning?

I slutet av 2018 hade det interaktiva tvserie-avsnittet Bandersnatch premiär på Netflix. Med fjärrkontrollen styr du själv över händelseförloppet – något som Carla Engelbrecht, chef för produktinnovation på Netflix, beskrev som ”ett isberg av möjligheter”.

Nu har en lite oväntad aktör gett sig på det isberget – dejtingappen Tinder.

Serien ”Swipe night” är redan inspelad i Mexiko City av 23-åriga musikvideoregissören Karena Evans. Den är producerad specifikt för telefoner och beskrivs som ”ett apokalyptiskt äventyr”. Appens karakteristiska höger- och vänstersvepningar behålls – i det här fallet för att under seriens gång fatta ett antal beslut åt karaktären.

Företagets huvudområde – dejting – är inte bortglömt. Beroende på hur du väljer kommer du att matchas med andra som i serien gjort liknande val.

Rapport: Tinders engagemang har gått ner

Tinder själva är tydliga med att de primärt riktar serien mot marknadssegmentet 18-25 år – en ökänt flyktig användargrupp. Och just den uttalade målgruppen kan ge en ledtråd till bakgrunden till den otippade tv-satsningen.

Enligt rapporter har Tinders användarengagemang gått ner på huvudmarknaden USA.

Trots en liten ökning av antalet dagliga användare har appens allmänna engagemang i USA gått ner på ett antal punkter sedan 2018, och en ökning av missnöjda kommentarer både i App Store och Google Play antyder att många användare surnat.

Tidningen: Facebook dating inget hot mot Tinder

För trots att nu Facebook börjat men dejting tror inte experter på Wall Street Journal att det innebär något större hot mot The Match group, som äger Tinder. Istället menar sajten Techcrunch att serie-projektet handlar om att hitta på något nytt och kul åt de yngre och mer illojala användarna – och hoppas att engagemangssiffrorna går upp inför nästa kvartalsrapport.

”Swipe night” kommer ha sin premiär 6 oktober i USA. Det är ännu oklart när den kommer visas i Sverige.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.