Förra veckan avfyrade Nordkorea ännu en ballistisk robot. Hwasong-15-roboten nådde över 4.000 kilometers höjd innan den landade i Japanska sjön, 210 kilometer utanför Japans västkust. Då hade den tillbringat 53 minuter i luften, uppger The Guardian och CNN.
Besättningen på ett av flygbolaget Cathay Pacifics plan uppger nu att de tror att de såg när roboten trädde tillbaka in i jordatmosfären. Observationen ska ha gjorts på en flygning mellan San Francisco och Hongkong, uppger flygbolaget i ett pressmeddelande enligt CNN.
Flygbolaget har varit i kontakt med berörda myndigheter och andra flygbolag om händelsen, men har i nuläget inga planer på att lägga om sina rutter.
”Även om flighten var långt från händelseplatsen, rådfrågade besättningen Japan ATC (flygledningen reds amn.). Verksamheten fortsatte som normalt och påverkades inte, skriver Cathay Pacific och fortsätter:
”Vi fortsätter att vara uppmärksamma och granskar hur situationen utvecklas.”
Kan krocka med plan
2014 dog 298 personer när Malaysia Airlines flight 17 sköts ned av en luftvärnsrobot över östra Ukraina. Enligt Anders Lennartsson, forskningsledare inom styrda vapen på Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI), finns det en risk för att Nordkoreas robotar kan krocka med flygplan i området.
– Det korta svaret på det är ja. Men i fallet med MH17 hade roboten en målsökare, den var konstruerad för att styra mot flygplanet och det lyckades den ju tyvärr väldigt väl med, säger han till SVT Nyheter.
Nordkoreas robotar har inga målsökare, men skulle oavsiktligt kunna träffa ett plan när de passerar flygplanens normala marschhöjd på 10.000 meter.
– Det är inget som Nordkorea vill ska hända, men det faktum att Nordkorea gör tester oannonserat gör att det är möjligt att det händer.
Följer utvecklingen
SAS flyger till Japan över Japanska havet. Efter Nordkoreas robotuppskjutning i september justerade bolaget sin rutt lite längre norrut, men har därefter återgått till den gamla rutten.
Presschef Fredrik Henriksson säger att bolaget följer det internationella flygtransportförbundet IATA:s och den europeiska flygsäkerhetsmyndigheten EASA:s rekommendationer.
– Vi är i tät dialog med dem och andra flygbolag. Vi bevakar vad som sker. Säkerhetsavdelningen överväger hela tiden vilken den säkraste rutten är, säger han.