Fransk tågsatsning var för bred

Uppdaterad
Publicerad

Frankrikes nationella tågoperatör SNCF har lagt en order på 2 000 nya tåg. Men beslutet kommer att medföra stora merkostnader, eftersom de nya tågen visade sig vara för breda för många stationers plattformar.

En talesperson för nationella järnvägsoperatören RFF bekräftar problemet, som först rapporterades i onsdagsupplagan av det satiriska veckomagasinet Le Canard enchaîné (Den fjättrade ankan).

-Vi upptäckte problemet lite för sent, men vi erkänner det och vi tar vårt ansvar, säger RFF:s kommunikationsdirektör Christophe Piednoël till radiostationen France Info.

Transportminister Frédéric Cuvillier rasar och skyller det ”absurda järnvägssystemet”, som infördes av en tidigare regering 1997, för blamagen.

-Det fungerar inte när man skiljer järnvägsoperatören (RFF) från tågoperatören (SNCF), säger han till en tv-kanal.

Ombyggnadsarbetet har redan startat, och har hittills kostat 80 miljoner euro, men det återstår att bygga om hundratals plattformar.

Den fjättrade ankan uppger att problemets orsak var att RFF bara gav SNFC dimensionerna på plattformar som byggts de senaste 30 åren. Men merparten av de cirka 1 200 franska plattformarna är byggda för mer än 50 år sedan.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.