Turister vid ett souvenirstånd i Aten. Foto: Scanpix

Grekland vädjar om turister

Publicerad

Greklands väljare hämtade på lördagen andan, skyddade av en värmebölja och ett dygns kampanjförbud inför ödesvalet.

Företrädare för turistindustrin passade på att be utländska journalister om hjälp.

Efter rekordåret 2011 har grekiska researrangörer och hotellägare gått in i väggen. Bokningsläget nu i början av högsäsongen är upp till 25 procent lägre än i fjol, enligt Stephanos Issaias, chefsstrateg på grekiska hotellägares förening med cirka 9.000 medlemmar.

Utvecklingen är kopplad till det osäkra politiska läget i Grekland, som på söndagen – utan folkvald regering och inne på femte året av recession – står inför ett andra nyval på sex veckor.

Ekonomiska krisen i Grekland

Eurons framtid

På spel i valet står enligt många Greklands framtid i eurozonen. Och i förlängningen kanske även hela valutaunionens framtid, då andra krishärdar som Spanien och Portugal kan tvingas följa efter om grekerna ger upp.

Nyvalet i Grekland äger rum efter drygt två års allt djupare finansiell och politisk kris i landet, som sedan sex veckor styrs av en renodlad expertregering.

En till stor del obefogad rädsla för tomma bankomater, politiskt våld eller strejker som stoppar båtar och flyg har skrämt bort både turister och affärsmän från Grekland i år, enligt Issaias.

Han avvisar bestämt tanken på att Grekland skulle lämna eurozonen för att med en återgång till drakman och en devalvering pressa priserna och därmed bli mer konkurrenskraftigt.

Som Apple

-Framtiden för oss är inte att börja konkurrera med låga priser. Det som gäller är att fortsätta utveckla vårt erbjudande i den andra riktningen. Vi måste bli som turismens Apple, säger han.

-Med eller utan euro kommer vi aldrig att klara att konkurrera ut länder som Marocko, Turkiet och Egypten när det gäller kostnader.

Turistnäringen var i fjol en av de få delar av den grekiska ekonomin som växte, med över 9 procent till 10,5 miljarder euro. Tack vare lyftet ökade turismens andel av Greklands BNP till 16 procent och branschen generar omkring 18 procent av jobben.

Prognosen för 2012 är en nedgång med 10 procent.

Det största avbräcket är enligt Issaias att tyska turister och affärsmän inte kommer längre, vilket bara delvis vägs upp av att turisterna från Ryssland och Ukraina har blivit fler.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Ekonomiska krisen i Grekland

Mer i ämnet