Drönarbilderna är autentiska strider i stadsdelen Jobar i Damaskus. Foto: SVT

Här är bilden av kriget som Putin vill sprida

Uppdaterad
Publicerad

Rysk tv satsar miljoner i Syrien för att sälja in kriget till sina medborgare. Filmerna är en del av en större militär strategi där media är vapnet.

De påkostade filmerna i HD-kvalitet får de ryska bombningarna i Syrien att likna ett tv-spel eller en Hollywoodfilm. Putins propaganda från Syrienkriget har imiterat den amerikanska propagandan om Irakkriget, säger författaren Peter Pomerantsev i kvällens SVT Agenda.

– Bomber och avancerade vapen ska signalerna att ”Vi är tillbaka, bråka inte med oss”.

Agenda

Arbetade som tv-producent

Peter Pomerantsev bor i Storbritannien men föddes i Kiev med ryska föräldrar. I många år jobbade han som tv-producent för det ryska bolaget tv-bolaget TNT. Med sin bok ”Inget är sant och allt är möjligt” ger han en inblick i hur den ryska mediestrategin fungerar.

– Rysk media har helt och hållet raserat skillnaden mellan fakta och fiktion. Om sanningen går att använda är det bra.  Men det går lika bra att använda något annat för att skapa den film Putin behöver, säger han.

”Europa är en röra”

Rapporteringen om Syrienkriget ingår i ett större narrativ och bygger på idén att det inte finns något alternativ till Putin, menar Pomerantsev.

– Mycket att den ryska propagandan handlar om att Europa är en enda röra, på väg mot katastrof. Det finns ingenting bra därute. Så flyktingkrisen är ett sätt att visa att det inte finns något hopp om ett alternativ.  

Flygbombningnarna i Syrien leder till att fler väljer att fly. Samtidigt stödjer Ryssland europeiska medier som sprider hat och missnöje kring flyktingar, säger han. Att destablilisera väst är en medveten militärstrategi.

Går det att förstå Putin överhuvudtaget?

– Det vi kämpar med att förstå är hur han ser på framgång kontra misslyckande. Det han gör mot landet är destruktivt. Det verkar som att han drivs mer av av bilden av Ryssland som en stormakt än att skapa framgång i form av rikedom. Och han är besatt av media. Att ta kontroll över televisionen var det första han gjorde när han fick makten.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Agenda

Mer i ämnet