Harley_davidson utökar utländsk produktion – och beslutet gillas inte av presidenten. Foto: Drew Angerer/AFP, Manuel Balce Ceneta/AP

Efter tullkonflikten: Harley-Davidson flyttar produktion från USA

Uppdaterad
Publicerad

Den amerikanska motorcykeltillverkaren flyttar produktionen utomlands, något som inte gillas av president Donald Trump.

– Förvånad att Harley-Davidson, av alla företag, skulle bli först med att vifta med den vita flaggan, skriver han på twitter.

Som en reaktion på USA:s nyligen införda ståltullar mot EU, svarade EU med att införa tullar på en rad amerikanska varor. Nu börjar företagen anpassa sig efter den nya handelssituationen, och när motorcykeltillverkaren Harley-Davidson börjar producera mer utomlands är president Trump allt annat än nöjd.

– Jag har kämpat hårt för dem och i slutändan kommer de inte att betala avgiften när de säljer till EU, som har skadat vår handel rejält med 151 miljarder dollar. Tullarna är bara en Harley-ursäkt – ha tålamod!, skrev Trump på twitter.

”En amerikansk ikon”

Harley-Davidson har inte specificerat hur många jobb de kommer flytta utomlands som en del av produktionsflytten. Företaget har redan koncentrerat sin produktion i USA, och därmed minskat antalet anställda med hundratals. I USA är man nu oroliga för att fler jobb kommer försvinna utomlands.

Donald Trump har tidigare hyllat företaget, som han kallat ”en sann amerikansk ikon”.

Raka motsatsen

Målet med Trumps stål- och aluminiumtullar var från första början att öka tillverkningen av varor i USA. Men när det gäller Harley-Davidson, tycks det alltså ha fått motsatt effekt.

– Med de höjda tullarna i Europa och för att fortsätta göra våra motorcyklar prismässigt tillgängliga för våra kunder i Europa, ser vi ingen annan framkomlig väg än ökad internationell tillverkning, sa tillverkaren i ett uttalande.

Tullavgiften på Harley-Davidsons motorcyklar har höjts från 6 till 31 procent. Enligt företaget skulle EU-tullarna kosta dem cirka 100 miljoner dollar om året.

Visar på problem inom världshandeln

EU-kommissionens vice ordförande Jyrki Katainen sa i dag att konflikterna mellan EU och USA samt Kina om bland annat stålproduktion, teknologi- och patenrätt belyser behovet av att modernisera världshandelsorganisationen WTO för att kunna hantera utvecklingen i världshandeln, rapporterar Sveriges Radio Ekot.

Chad Brown på Peterson Institute for International Economics tror att fler företag kommer följa i Harley-Davidsons spår.

Viktig marknad

Efter den amerikanska marknaden är den europeiska marknaden den viktigaste för Harley-Davidson. Den amerikanska marknaden håller dessutom på att krympa, rapporterar New York Times.

Flytten gäller enbart de motorcyklar som ska exporteras till EU. Harley-Davidson har redan fabriker i bland annat Indien, Brasilien och Thailand, och där kommer man att öka produktionen. 2014 var företagets första år med fabriker utomlands.

– En Harley-Davidson ska aldrig tillverkas i ett annat land – aldrig! Deras anställda och kunder är redan väldigt arga på dem. Om de flyttar kommer det vara början på slutet – de har gett upp, de har stuckit! Auran kommer gå förlorad och de kommer beskattas som aldrig förr!, skrev Donald Trump på twitter.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.