Han har redan hunnit sparkat halva personalstyrkan. Nog för att det vuxit lite yvigt på Twitter, en del grenar mår säkert inte dåligt av att ansas, men att massavskeda på det här sättet riskerar att kasta ut en del värdefulla avdelningar och individer av bara farten.
Såvida han inte har en genial plan som innebär att han ska göra om det i grunden? Hur som helst är det mycket vågat. Han tar sig inte ens tid att landa sitt nya blåa rymdskepp först, utan börjar bygga om medan det ännu är i rymden.
Ska det bli superappen ”X”? Satsa på video och återuppliva Vine som Twitter köpte och sedan lade ned? Eller göra det till en plattform som andra kan bygga saker på och ta en del av deras intäkter? Frågan är om han själv vet i nuläget. Visioner saknas inte. Tvivlar däremot på att det finns en detaljerad generalplan.
Förlorar 4 miljoner dollar om dagen
Bolaget går back 4 miljoner dollar om dagen. Därför måste han snåla på bränslet innan han hittat ny kurs. Om vi uppskattar att löner är två tredjedelar av kostnaderna, så innebär det en besparing på cirka 2 miljarder dollar per år. Det skulle vända till en halv miljard i överskott.
Men: genom Musks Twitterköp beläggs bolaget med ny skuld som kostar uppåt en miljard per år i ränta. Tillbaka på minus igen. Hur ska han få kalkylen att gå ihop?
Genom att få oss att betala! Musk vill bort från att till 90 procent vara beroende av annonsintäkter. Därför erbjudandet om att för 8 dollar i månaden få ett verifierat konto med ”blå bock” tillsammans med löfte om färre annonser, möjlighet att ladda upp längre video och prioritet i sökningar och kommentarer.
”Fortsätta skära i kostnader”
Var tjugonde av Twitters 240 miljoner användare måste köpa det, för att han ska hamna på plus igen och hålla skeppet flygande. Det vore en stor bedrift att få så många att betala en tusenlapp om året för något så futtigt.
I väntan på det får han fortsätta skära i kostnader. Han ska ha gett order om att hitta en miljard att skära ner på infrastruktur. Med risk för att ”tillfälligt avbrott”-skylten åker upp oftare.
Fler prenumeranter och färre medarbetare, då kan han klara sig till månen. Men, frågan är vilken sorts raketbränsle som krävs för att ta sig vidare till Mars?