Mycket talar för att färjeförbindelsen från danska Rödby till tyska Puttgarden får konkurrens av en bil- och järnvägstunnel, som planeras vara klar år 2028. Foto: Per Rasmussen/Ritzau/AP/TT

Grönt ljus till trafiktunnel mellan Rödby och Puttgarden

Uppdaterad
Publicerad

Planerna på en tunnel mellan Danmark och Tyskland är nära att sättas i verket. Efter en lång process och miljöprotester ger tyska myndigheter tummen upp till byggprojektet.

”Nu finns en enighet om hur tunneln ska byggas”, skriver byggherren Femern i ett pressmeddelande.

Processen för att bygga bil- och järnvägstunneln under Fehmarn Bält, mellan danska staden Rödby och tyska staden Puttgarden, har pågått i många år.

Myndigheterna i tyska Schleswig-Holstein kommer inom de närmaste veckorna att skriva under ett godkännande.

”Godkännandet innebär att det nu finns en enighet mellan de två länderna om hur tunneln ska byggas”, skriver byggherren Femern i ett pressmeddelande.

Tunnelplanerna låg på bordet redan när Sverige och Danmark klubbade igenom bygget av Öresundsbron, då Danmark förband sig att verka för en fast förbindelse även till Tyskland.

Tyska miljöprotester

Från början var planen att tunneln skulle stå klar i år, men myndighetsprocessen har gått i långbänk. Danmarks folketing gav grönt ljus redan 2015, men på den tyska sidan har det inkommit mängder av protester, främst av miljöskäl. Även Scandlines, som driver färjorna som i dag går mellan Rödby och Puttgarden, är motståndare till projektet.

Det tyska beslutet kan dock komma att över klagas. I dagsläget är Femerns förhoppning att tunneln invigs år 2028.

Dyrare än bron till Sverige

Kostnaden att bygga tunneln är beräknat till över 50 miljarder danska kronor, och kommer att bli det största byggprojektet i Danmarks historia skriver DR Nyheder. I jämförelse kostade byggandet av Öresundsbron, som invigdes år 2000, omkring 38 miljarder svenska kronor, enligt Øresundsinstituttet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.