Foto: TT

Lego slutar att annonsera i Daily Mail

Uppdaterad
Publicerad

Leksaksjätten Lego kommer att sluta att annonsera sina produkter i den brittiska tidningen Daily Mail. Beslutet kommer i kölvattnet av en kampanj som uppmanar företag att sluta att ge pengar till tidningar som uppmanar till ”hat, diskriminering och demonisering”.

Det danska företaget är det första storföretaget som tillmötesgår den brittiska ”Stop Funding Hate”-kampanjens uppmaning.

”Vi har avslutat vår överenskommelse med Daily Mail och planerar inte någon framtida annonsering i tidningen”, skriver den danska leksaksjätten på Twitter.

Högertidningen Daily Mail hade nyligen en förstasida där man kallade tre domare i landets ”High Court” för ”folkets fiender”, efter att de slagit fast att den brittiska regeringen behöver parlamentets godkännande för att trycka på knappen som utlöser skilsmässan från EU.

Tidningen var också tongivande i lämna EU-kampanjen som ledde till Brexit och har tillsammans med The Sun fått stark kritik för att spä på fördomar och bidra till hat mot EU-migranter och flyktingar. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.