När dammet lagt sig över Beirut börjar omfattningen av förödelsen stå klar. Foto: TT

Analys: Libanons livsnerv jämnad med marken

Uppdaterad
Publicerad
Analys ·

Libanon har förlorat sin viktigaste hamn. Det riskerar minska den redan knappa införseln av mat och mediciner. När dammet lagt sig över Beirut börjar omfattningen av förödelsen stå klar. Området som utgjorde Beiruts hamn är jämnat med marken. Att det nu bara finns ruiner kvar av hamnområdet riskerar få förödande konsekvenser för ett land som importerar 80 procent av sin mat.

Lina Malers

Utrikesreporter

Med landgränser till Israel och Syrien var hamnen i Beirut en av få vägar för Libanon att få in varor och oron växer nu för att landet inte kommer kunna föra in tillräckligt med mat och medicin. Genom hamnen fördes också mycket av det bistånd som går till landets omkring två miljoner syriska flyktingar och som också den libanesiska befolkningen blir allt mer beroende av.

Runtom i Beirut har människor köat de senaste månaderna för att få tag på det mest nödvändiga.

Explosioner i Beirut 2020

Brist på utländsk valuta

Libanon har brist på utländsk valuta och har svårt att importera viktiga varor som mat och medicin. En del av de reserver landet har förvarades i lager i hamnen. Men av dem finns nu inte mycket kvar. På bilder från hamnområdet syns cylinderformade behållare kluvna mitt itu. I dem förvarades 15 000 ton vete, tre fjärdedelar av Libanons lager förstöres av explosionerna och går inte längre att äta.

Libanons spannmålsreserver räcker nu en månad till, enligt landets ekonomi- och handelsminister Raoul Nehme. Bröd är de billigaste kalorierna som går att få tag på i Libanon där nu över hälften av befolkningen har svårt att få tag på pengar till mat.

Hamnen fungerade som en sista pulsåder för Libanons sargade ekonomi. Även om korruptionen är stor är tullintäkter och skatter från hamnen en av statens få inkomstkällor. 

”Staten är nästintill bankrutt”

Det beräknas ta år innan den kan byggas upp igen och uppbyggnaden väntas kosta fem miljarder dollar med de lägsta beräkningarna. Det är pengar som Libanon inte har. Landet går igenom sin värsta ekonomiska kris i modern historia och staten är nästintill bankrutt.

Landets näst största hamn ligger i Tripoli åtta mil norrut. När Libanons huvudsakliga handelscentrum nu ligger i ruiner kommer den att användas istället meddelade transportminister Michel Najjar. De senaste åren har Kina investerat i Tripolis hamn, men dess kapacitet kommer inte i närheten av den hamnen i Beirut hade innan den ödelades av explosionerna.

Runt 80 procent av alla varor som kom till Libanon importerades via Beiruts hamn och det krävs stora investeringar för att Tripolis ska kunna ta emot sådana laster.

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.

Explosioner i Beirut 2020

Mer i ämnet