Luftföroreningar är ett växande problem i Indien och landets myndigheter beskylls nu för att inte agera tillräckligt kraftfullt mot hälsofaran.
Bara i Bombay rullar varje dag ungefär 1.000 nya bilar ut på stadens redan fullproppade gator, och när trafiken står still eller rör sig långsamt blir föroreningarna desto värre.
Skördar människoliv
Taxichauffören Ram Singh har arbetat i 25 år i Bombay och under den senaste tiden märkt att de långa dagarna bland avgaserna fått konsekvenser.
– Föroreningarna finns överallt, och jag hostar hela tiden. Jag mår inte bra, jag hostar alldeles för mycket.
Efter flera läkarbesök äter Ram Singh medicin mot både astma och kronisk hosta, och han är inte ensam. Landets dåliga luft orsakar stora hälsokonsekvener och skördar årligen 620.000 människoliv.
Drabbar barn
Dödsfall som kan relateras till luftföroreningar är den sjätte vanligaste dödsorsaken i landet, och det är framförallt barnen som drabbas av den dåliga luften, enligt miljöforskaren Rashneh N. Pardiwala.
– Antalet barn som lider av andningssvårigheter är högre än någonsin tidigare. Läget inför framtiden ser mycket allvarligt ut, och hela städer kan bli tvungna att stängas på grund av luftföroreningarna.
Bygger ut kollektivtrafiken
En av de största indiska miljöbovarna är den ständigt ökande biltrafiken. De indiska myndigheterna försöker nu förbättra kollektivtrafiken i landet och för några veckor sen invigdes Indiens första monorail.
Men trots den nya monorailen ligger myndigheterna flera steg efter, och miljön är inte en fråga i det kommande valet. Än så länge släpper Kina och USA ut mer växthusgaser än Indien, men i Indien stiger nivåerna desto snabbare.
Bombay och flera andra indiska städer hör till världens mest förorenade och i Delhi uppmäts numera nivåer av skadliga micropartiklar som är 20 gånger högre än Världshälsoorganisationens rekommendationer.
Vill lämna städerna
Luftföroreningarna leder till att de som kan väljer att bo utanför de stora städerna och Ram Singhs familj bor i en liten by. Med pengarna han tjänar ser han till att barnen inte ska behöva tillbringa sin framtid i Bombays trafik.
– Mina barn ska inte köra taxi. De ska gå på universitetet och få bra jobb.