I flera år har ledningen för Volvo Personvagnar pratat om att företaget bygger en fabrik i Chengdu i Kina men bara för en månad sedan fick vi veta att det inte är Volvo som äger fabriken utan att den ägs av ett kinesiskt bolag. Företaget ingår i Geelykoncernen som äger Volvo PV.
Så egentligen borde nyheten i dag vara att Volvo visar upp Geelys nya fabrik i Chengdu där Volvo för en okänd summa pengar får tillverka sina bilar och att man en dag kanske får köpa in sig i fabriken.
Krävs fördubbling
Fabriken är gigantisk med tanke på att Volvo i dag bara säljer cirka 50.000 bilar per år i Kina och fabriken har en kapacitet på 120.000 bilar. Det krävs alltså att försäljningen mer än fördubblas för att fylla fabriken.
När jag pratade med Volvo Personvagnars VD Håkan Samuelsson sa han också att det kommer att ta flera år innan Volvo förhoppningsvis har fyllt upp fabriken.
En halvtom fabrik kostar stora pengar. Men i dagsläget är det ett okänt bolag, Geelykoncernen, som står som ägare och som får ta förlusterna. Och vem som slutligen står för notan är det ingen som vet utom en liten krets i Kina. Är det Volvo Personvagnars ägare eller provinsregeringen eller staten?
En sak är klar: det lär bli svårt att se dessa förluster i Volvos Personvagnars årsredovisning om de någonsin bokförs där.
Inget tillstånd
En annan fråga är när fabriken startar sin tillverkning. I dag fick vi se en fabrik som står stilla och där personalen övar sig på att skruva ihop provbilar. Men något tillstånd från de kinesiska myndigheterna har Volvo Personvagnar fortfarande inte fått.
Och när fabriken ska invigas står fortfarande skrivet i stjärnorna. Så vad besöket i Chengdu handlade om var att Volvo bjudit in en rad journalister för att visa upp en fabrik som förhoppningsvis får tillstånd att starta sin verksamhet och där Volvo eventuellt blir en delägare någon gång i framtiden.