Foto: Victor Ng

Mass-selfien med Clinton blev viral

Uppdaterad
Publicerad

I helgen delade Victor Ng, en fotograf som jobbar med Hillary Clintons valkampanj, en bild på presidentkandidaten som nu har delats över 20.000 gånger på Twitter. Senare har det dock visat sig att bilden var arrangerad.

På bilden syns Clinton stå på ett podium och vinka mot ett hav av anhängare. Det anmärkningsvärda i bilden är att alla står med ryggen vänd mot Clinton med mobilen i högsta hugg – för att ta en selfie.

Nu framgår dock att det var en arrangerad bild.

”2016 y'all”

Victor Ng la upp bilden på sitt twitter-konto, med texten ”2016, y’all” – 2016 hörrni. I en senare tweet skriver Ng att bilden togs av Clintonkampanjens officiella fotograf, Barbara Kinney.

Kinney uttryckte sin häpnad över hur snabbt bilden spred sig på sociala medier, och twittrade, ”Tydligen har min bild av den massiva selfien blivit ’viral’ som någon mejlade mig om inatt. Wow…”.

Clinton tog initiativet

Många såg bilden som ett tidstypiskt exempel på vår självupptagna samtid. Men detta stämmer inte, avslöjar journalisten Jack Werner. Han mejlade Hillary Clintons kampanjfotograf och fick svaret att Clinton uppmanat publiken att vända sig om och ta en selfie med henne.

”Så enkelt var det. Det var inte en självupptagen skara dumma ungdomar som inte klarar av att ta en bild om inte deras ansikte fyller 45% av den. Det var en politiker som sade till sina fans: ”Låt oss ta en bild tillsammans”.” Skriver Jack Werner på Facebook.

Nå ut till unga

Clinton har låga opinionssiffror bland unga amerikaner – markant lägre än den nuvarande presidenten, Barack Obama – ett problem hennes valkampanj länge har brottats med.

En taktik har varit att öka Clintons närvaro på sociala medier – delvis genom att flitigt ta selfies – för att nå ut till unga väljare.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

USA:s nye president

Mer i ämnet