Lola Ogunyemi, i Doves kritiserade reklamfilm. Foto: Skärmdump Facebook / Naomi Blake

Modellen i Doves kritiserade reklamkampanj: ”Jag är inte ett offer”

Uppdaterad
Publicerad

Skönhetsföretaget Dove möttes i helgen av kraftig kritik sedan de släppt en reklamannons för en duschtvål som många ansåg var rasistisk. Nu ger Lola Ogunyemi, den svarta modellen i kampanjfilmen, sin syn på saken.

”Jag är inte ett tyst offer för en missförstådd skönhetskampanj. Jag är stark, jag är vacker och jag ska inte raderas”, skriver hon i The Guardian.

”Jag hade sett så mycket fram emot att få vara en del av reklamen och visa på styrkan och skönheten i mitt ursprung. Att den sedan möttes av utbredd upprördhet var upprörande”, berättar Lola Ogunyemi, som ofrivilligt hamnat mitt i kritikstormen.

Företaget Dove drog häromdagen tillbaka sin senaste annons efter kritiken. En bild från reklamfilmen som lades ut på skönhetsjättens Facebook-sida visar hur en svart modell (Lola Ogunyemi) tar av sig en tröja och ”förvandlas” till en vit modell. Bilden har upprört många på nätet som menar att den för tankarna till rasistiska reklamer från 1930-talet och förmedlar ett budskap om att den svarta kvinnan använder tvålen för att bli ”ren”.

Lola Ogunyemi skriver vidare i The Guardian att hon blev överväldigad av hur kontroversiell annonsen blivit.

”Om jag hade haft den minsta aning om att jag skulle bli porträtterad som underlägsen, eller som en 'före' i en 'före- och efter'-bild, hade jag varit den första att med eftertryck säga nej. Jag skulle (o)glatt ha promenerat rakt ut genom dörren. Det är något som går emot allt jag står för.”

Hon skriver också att om man googlar ”rasistisk annons” så är hennes ansikte just nu det första som dyker upp.

”Missförstådd skönhetskampanj”

Vad många till en början missade i sammanhanget var att 13-sekundersklippet som lades ut på Facebook innehöll tre kvinnor, där den vita modellen som dyker upp efter Lola Ogunyemi byts ut mot en mörkhårig kvinna.

Lola Ogunyemi skriver att hon själv kunde se hur skärmdumpar från reklamen som cirkulerade på webben blivit feltolkade, men att det inte är så konstigt sett till att Dove varit i blåsväder för samma sak vid tidigare tillfällen:

”Det finns ett bristande förtroende här, och jag känner att allmänhetens initiala reaktion var berättigad.”

Trots kontroversen och rasismanklagelserna mot Dove beskriver hon sin upplevelse med företagets team och alla kvinnor som medverkade vid inspelningen som positiv. Hon minns att hon upplevde att alla hade samma vision och att alla modellerna var väldigt exalterade över idén att ha på sig hudfärgade t-shirts och ”förvandlas till varandra”.

”Jag är inte ett tyst offer för en missförstådd skönhetskampanj. Jag är stark, jag är vacker och jag ska inte raderas.”

LÄS MER: Kritiserad tvålreklam dras tillbaka

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.