Alyssa Milano, Harvey Weinstein och Mia Skäringer. Foto: TT/Faksimil

Nu ekar ropet #MeToo i sociala medier i Sverige också

Uppdaterad
Publicerad

Harvey Weinstein-skandalen har växt i stormstyrka för var dag som går, och under hashtagen #MeToo delar nu tiotusentals kvinnor sitt stöd och sina berättelser om trakasserier och sexuella övergrepp. Från att inledningsvis varit fokuserat på USA har rörelsen exploderat världen över – även i Sverige.

Det började med en passionerad tweet från skådespelerskan Alyssa Milano.

Efter att anklagelserna mot skandal-mogulen Harvey Weinstein växt i tyngd och antal uppmanade Milano sina följare på Twitter att besvara hennes tweet med egna berättelser om sexövergrepp, och göra det med hashtagen #MeToo.

Kampanjen #MeToo
Foto: Faksimil

Bara en dag senare hade tiotusentals följt hennes uppmaning. Hashtagen trendade på Twitter i USA, något som företaget själva lyfte på sin Twitter Moments-sida.

Många följer Milano

Även i Sverige trendar #MeToo – en lång rad kvinnor har följt Milanos exempel, både på Twitter och på Facebook.

Många i Sverige kopierar och delar på Facebook ett meddelande på engelska:

Me too.

If all the women who have been sexually harassed or assaulted wrote “me too” as a status, we might give people a sense of the magnitude of the problem.

”Det öronbedövande dånet”

Skådespelaren Mia Skäringer delade en bild på sig själv i ett jakttorn, med texten ”Slut för idag. Tack för idag. #tronskifte #MeToo”.

En annan som gjort det är författaren Katarina Wennstam, som under måndagskvällen publicerade ett inlägg på sin Instagram-sida.

”Jag har liknat det vid att vissa kulturmän genom sin status, sin ställning, sitt kändisskap och sin makt i teater-, film-, musik- eller tv-världen uppnår något som bäst kan liknas vid diplomatisk immunitet”, skriver Wennstam, och beskriver rörelsen som ”Det öronbedövande dånet när tusen och åter tusen kvinnor reser sig mot tystnadskulturen”.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kampanjen #MeToo

Mer i ämnet