Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Högre ersättning vid förseningar räcker inte för att få fler att välja tåget enligt Miljöpartiets Jakop Dalunde. Foto: SVT/AP

Nya regler ska öka tågresandet i Europa – MP: ”Räcker inte”

Uppdaterad
Publicerad

För att få fler att välja tåget har EU tagit fram ett nytt förslag som ska förbättra resenärernas rättigheter. Men Miljöpartiet, som drivit frågan hårt, anser inte att förslaget håller vad det lovar.

– Det är inte försvarbart mitt i en pågående klimatkris, säger EU-parlamentarikern Jakop Dalunde (MP).

Förhandlingarna har pågått i flera år, men det var först i oktober som Europaparlamentet och ministerrådet lyckades nå en preliminär överenskommelse om det nya regelverket. Förslaget har nu röstats igenom i parlamentets transportutskott och väntar bara på ett officiellt godkännande från hela parlamentet.

– Jag tycker att det är ett hyggligt förslag. Det harmoniserar medlemsländernas nuvarande regler så att alla har samma grundvillkor, säger parlamentarikern Jörgen Warborn (M).

De nya reglerna innebär bland annat att tågbolagen blir skyldiga att ersätta biljetter för inställda eller försenade avgångar på minst 100 minuter. Dessutom ska det bli lättare att boka sammanhängande resor och ta med cykeln på tåget.

Miljöpartiets Jakop Dalunde sitter i transportutskottet men är inte nöjd med det förslag som nu ligger på bordet.

– Det räcker definitivt inte. Det blir smärre förbättringar på ersättningsnivåerna men samtidigt lättare för tågbolagen att neka passagerare ersättning om förseningen beror på väderförhållande till exempel, säger han. 

MP: Finns en ovilja bland tågbolagen

I en tidigare version av förslaget har det funnits ett krav på att tågbolagen ska öppna upp sina resedata för att underlätta för tjänster som erbjuder resenärer att boka sammanhängande resor och jämföra priser. Men den punkten har parlamentet tvingats backa på, enligt Dalunde.

– Det införs på pappret men i nio år framåt gäller ett undantag som ger medlemsstaterna rätt att själva att bedöma om det är tekniskt genomförbart eller inte. Och kravet gäller dessutom bara för enskilda tågbolag och deras dotterbolag, säger han.

Varför har man varit tvungen att backa?

– Vi ser att det finns en ovilja bland tågbolagen att jämföra sig med andra. De inser inte att det skulle vara en enorm affärsmöjlighet. Det är ett sätt att konkurera om resenärer med flyget.

”Inte försvarbart”

Jakop Dalunde tror inte att de nya reglerna kommer att leda till att tågresandet i Europa ökar.

– I stället för att ta chansen att göra det enklare att åka tåg i Europa riskerar vi försämringar på vissa punkter. Det tycker inte jag är försvarbart mitt i en pågående klimatkris, säger han.

SJ skriver i ett mejl till SVT Nyheter att man inte vill kommentera förslagets innehåll innan det slutgiltiga beslutet är fattat.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer