Nytt förslag: Elbilarna måste bullra mer

Uppdaterad
Publicerad

Elbilar och hybrider kan vara farliga för fotgängare och cyklister. Nu föreslår USA:s trafikmyndighet att bilarna måste föra mer oväsen när de körs i stadsmiljö.

För de allra flesta är motorbuller något negativt och i takt med att allt fler hybrider och elbilar tar plats på vägarna minskar ljudet. Men det uppskattas inte av den amerikanska trafikmyndigheten NHTSA(National Highway Safety Administration). De föreslår nu att tillverkarna förser sina elbilar och hybrider med konstgjorda ljud när de körs i hastigheter på 29 kilometer i timmen eller långsammare.

Enligt NHTSA har fotgängare, cyklister och personer med nedsatt syn svårt att upptäcka bilarna när de närmar sig korsningar och övergångsställen.

– För oss som är synskadade innebär det att man inte hör när bilarna kommer i trafiken. Då blir det ännu större risktagande att ta sig över ett övergångsställe, säger Urban Fernquist, verksamhetschef på Synskadades riksförbund.

Det senaste åren har antalet dödsolyckor vid övergångsställen och korsningar ökat i USA. 2010 omkom 4.280 personer i sådana olyckor, vilket motsvarar 13 procent av dödsolyckorna i trafiken. Mellan 2002 och 2007 var den siffran 11 procent.

Påstås minska olyckor

I dagsläget saknas dock underlag som pekar på ett samband mellan elbilar och hybrider och det ökade antalet olyckor.

Enligt beräkningar från NHTSA är det dock upp till 38 procents högre risk att en elbil eller hybridbil är inblandad i en kollision mellan en bil och cyklist. De påstår också att deras förslag kan minska olyckor mellan bilister och fotgängare och cyklister med upp till 2.800 stycken per år.

– Vårt förslag ger tillverkarna flexibilitet att ta fram unika ljud för varje modell samtidigt som samtidigt som fotgängare, cyklister och synskadade kan upptäcka och känna igen en bil, säger David Strickland på NHTSA till NBC News.

Förslaget får också stöd av USA:s kommunikationsminister Ray LaHood.

– Säkerheten har högsta prioritet och det här förslaget ökar säkerheten för såväl bilister, cyklister och fotgängare, säger LaHood i ett uttalande.

Kan bli verklighet i Sverige

Exakt hur bilarna ska låta återstår att se. NHTSA har dock tagit fram några förslag på tänkbara ljudkulisser. Redan nu experimenterare en rad tillverkare, bland annat Nissan och Audi med konstgjorda ljud så att deras elbilar ska låta som om de hade en förbränningsmotor under huven.

Merkostnaden för tillverkarna beräknas till motsvarade 245 kronor per bil, enligt NHTSA.

I Sverige är elbilförsäljningen ännu blygsam och i dagsläget finns inga planer på att förse elbilar med ljudkulisser. Henrik Olars, informatör på Transportstyrelsen säger att frågan har diskuterats i EU och att det inte är omöjligt att det i framtiden blir lagkrav på att elbilar förses med konstgjorda ljudkulisser.

Idén sågas

Förslaget som ännu är på idéstadiet rosas inte av föreningen Gröna bilister.

– Var tredje svensk störs av buller, framförallt av trafiken i våra städer. Då är det fantastiskt att det äntligen kommer bilar som inte bullrar och det känns som uppochnervända världen att man då ska införa konstgjort buller på de här bilarna. Efter olika biltillverkare inte skulle gå med på att ha samma ljud skulle vi få en kakafoni av ljud, säger Mattias Goldman på Gröna bilister.

Enligt honom borde bilindustrin och myndigheterna satsa på andra system för att varna andra trafikanter.

– Moderna bilar stannar automatiskt om man är nära att träffa en fotgängare. På samma sätt kan man slå på ett ljud automatiskt i de lägen det behövs. När jag cyklar i stan har jag fingret nära ringklockan och på samma sätt beter sig som elbilsbilist, säger Goldman.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.