Inget tvivel råder: Roboten var rysk

Publicerad
Analys ·

Det råder inget som helst tvivel om saken. Det var en rysk så kallad BUK-robot, av typen 9M38, som sköt ner det malaysiska passagerarplanet över separatistkontrollerat område i östra Ukraina i juli 2014. Robotsystemet transporterades in i Ukraina från Ryssland och tillbaka över gränsen dagen efter nedskjutningen. Utredarna har identifierat den exakta platsen där vapensystemet stod parkerat när någon avfyrade roboten.

Bert Sundström

Utrikesreporter

Den bevisning som utredarna presenterade i dag är överväldigande. Med hjälp av fotografier, videofilmer, avlyssnade telefonsamtal och vittnesmål har robotsystemets färd kartlagts; fram till avfyrningsplatsen på en åkerplätt utanför byn Pervomajsk i Luhanskregionen och sedan tillbaka till Ryssland. Ryssland hävdar dock bestämt att inga robotsystem transporterats över gränsen till Ukraina.

Men satellitbilder visar hur marken på platsen är orörd den 16 juli och några dagar senare kraftigt svedd av eldflammorna, från uppskjutningen av roboten den 17 juli. Röken efter roboten när den skjuts upp bland molnen har också fångats på bild. Videofilmer visar att robotsystemet är intakt, med sina fyra robotar apterade på vägen in i Ukraina, och att bara tre robotar finns kvar när lastbilen som transporterar systemet kör därifrån.

Flight MH17

Oklart om soldater eller separatister avfyrade

Enligt utredarna var det separatisterna som begärde hjälp med luftvärn från Ryssland. Men utredarna säger sig inte veta om det var ryska soldater eller separatister som gav order, eller tryckte på avfyrningsknappen. Något som talar för att de skyldiga var ryska soldater är att BUK-systemet är mycket avancerat och troligen svårt att hantera för en grupp irreguljära extremister. Å andra sidan skulle knappast en enhet ur den ryska armén avsiktligt skjuta ner ett civilt passagerarplan.

I ett antal avlyssnade telefonsamtal som utredarna spelade upp hörs separatister diskutera händelsen. De bekräftar att robotsystemet fanns på separatistkontrollerat område, svär över den uppkomna situationen och försäkrar sig om att vapensystemet körts tillbaka till Ryssland. Utredarna säger sig också känna till ett hundratal personer som på något sätt varit inblandade i transporten och/eller avfyrningen av roboten.

Ryssland hindrar utredning genom FN-veto

Separatisterna och Ryssland har konsekvent hävdat att det inte var en rysk robot, att ingen robot avfyrats från separatisternas område och att det var ett ukrainskt stridsflygplan eller ukrainskt luftvärn som sköt ner flyget, med flightnummer MH17. Också nu hävdar Ryssland att utredarna inte har några bevis och att de själva har nya radarbilder som ska visa att varken ryssar eller separatister kan vara skyldiga. Ryssland har också genom att använda sitt veto i FN:s säkerhetsråd stoppat planerna på att en internationell domstol skulle få utreda nedskjutningen.

All logik talar för att utredarna har rätt. Separatisterna har aldrig haft några stridsflygplan eller helikoptrar och Ryssland har aldrig, såvitt man vet, sänt in sitt flygvapen i ukrainskt luftrum. Det har med andra ord aldrig funnits något skäl för Ukraina att sätta in sitt luftvärn. Separatisterna, däremot, var tidvis hårt ansatta av ukrainskt flyg och lyckades flera gånger skjuta ner både helikoptrar och stridsflyg.

Utredarna säkra på sin slutsats

Ett flertal ”bevis” som Ryssland lagt fram för att separatisterna och Ryssland inte var inblandade har visat sig vara falsifikat. Utredarna har lovat att ”titta på” de nya radarbilder som Ryssland säger utgör bevis på Ukrainas skuld, men säger sig vara helt säkra på sin slutsats:

Det var en rysktillverkad robot som sköt ner MH17, roboten kördes in till separatisterna från Ryssland och efter nedskjutningen tillbaka igen, och de som dödade de 298 människorna ombord befann sig på separatistkontrollerat område.

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.

Flight MH17

Mer i ämnet