En rysk demonstrant kräver större press frihet. Foto: TT

Ryssland lanserar stor mediesatsning

Uppdaterad
Publicerad

Den ryska statliga nyhetsbyrån Rossija Segodnja har lanserat en ambitiös mediesatsning som kallas Sputnik. Nyhetstjänsten sägs vara till för ”dem som är trötta på aggressiv propaganda” och vill ha ett ”annat perspektiv”.

Sputnik är en omarbetning av den utländska språkdelen från den tidigare nyhetsbyrån Ria Novosti och radion Voice of Russia, som omformades till Rossija Segodnja 2013, efter en direkt order av Rysslands president Vladimir Putin.

Enligt ett pressmeddelande på Sputniks hemsida kommer de täcka 34 länder och sända på 30 olika språk, med mediecenter runtom i världen. Många av byråerna är koncentrerade till Centralasien men det finns också planer på kontor i bland annat Helsingfors och flera europeiska städer.

Dimitrij Kiseljov, som är chef för Rossija Segodnja, säger att Sputnik syftar till att berätta det som inte berättats och att ”de är trötta på den aggressiva propaganda som tvingas på världen” och som tvingar fram en ”unipolär” bild av världen.

Kiseljov har svartlistats av EU för sin ”propaganda till stöd för att sätta ryska trupper i Ukraina”, skriver AFP. Förra året riktade han även kritik mot det svenska barnprogrammet ”Biss och Kajs” och hävdade att det var den typen av ”västerländsk dekadens” som väntade Ukraina om de anslöt sig till EU, skriver BBC.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.