Marie Teike och Karolina Persson visar hur du syr en knapp, lagar en reva och får bort noppror. Foto: Sophie Bordenave Lindborg

Så räddar du vintergarderoben

Uppdaterad
Publicerad

Det är hög tid att byta ut sommargarderoben mot vinterjackan och kängorna. Men frågan är om vi måste köpa nytt? SVT har tagit reda på hur vi får våra kläder att hålla längre.

– Det är viktigt när man hänger undan plagget för säsongen, att man vårdar och tar hand om det även då ,säger Karolina Persson, yrkescoach på Stockholms stadsmission Remake.

Marie Teike är grundare och enhetschef jobbar på Stockholms stadsmission Remake med att använda avlagda textilier på ett nytt sätt. Hon har ansvar över produktionen och visar för SVT hur man kan återuppliva vinterkappan.

– Det är inte svårt att sy om en knapp men det är viktigt att man använder syntettråd, då den klarar fukten bättre än bomullstråd, säger hon.

Se i klippet ovan när Karolina Persson och Marie Teike visar hur du kan laga dina vinterkläder i praktiken.

Laga, vädra och lämna in till skräddare i all ära, det är även viktigt att känna till sina rättigheter som konsument.

Konsumentköplagen gäller när företag säljer varor till privatpersoner.  Lagen är tvingande till konsumentens förmån och företagen får inte ge sämre villkor än vad som står i lagen. Oavsett om det är varor som säjls begagnade eller till sänt pris.  

Om fel uppkommer på det du köpt kan du exempelvis få kräva att varan repareras, få en annan likvärdig vara, få prisavdrag eller ersättning för att åtgärda felet själv samt häva köpet om felet är av stor betydelse för dig.

Säljaren har rätt att erbjuda dig att reparera varan eller byta den, om det sker inom rimlig tid och inte åsamkar dig extra besvär. 

Det är fel på en vara om den till exempel inte motsvarar den kvalitet du avtalat med säljaren, om den saknar bruksanvisning, om företaget inte informerat dig om om detaljer om varan som du borde blivit upplyst om.

Om företaget inte följer lagen 

Om du och företaget inte kommer överens kan du anmäla till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) som kostnadsfritt prövar tvister mellan konsumenter och företag. Tänk på att det är bra att spara kvitto, eventuell mailkonversation och andra bevis. KÄLLA: Hallå konsument!

Så reklamerar du

Att reklamera innebär att du kontaktar säljaren och berättar vad som är fel med den vara eller tjänst som du har köpt och kräver att säljaren rättar till felet. I Sverige har du alltid tre års reklamationsrätt. Inom EU kan du reklamera en vara i två år.

1. Läs på om dina rättigheter som konsument 

Ta reda på vad som gäller – det är lättare att argumentera om du känner till dina rättigheter. 

2. Leta fram kvittot 

Du måste veta när och var köpet gjordes. Det bästa är om du har kvar kvittot, men det kan också gå bra med kontoutdrag. 

3. Tänk igenom hur du bäst kan beskriva vad som är fel 

Beskriv noga vad som är fel. Om du bor nära butiken kanske du kan åka dit och visa vad som är fel. Du kan också ta en bild på det som är fel och visa för säljaren. 

4. Bestäm dig för vad du vill att säljaren ska göra åt felet 

Vad är det du vill att säljaren ska göra? Ge förslag på hur säljaren kan lösa problemet så att du blir nöjd. 

5. Dags att kontakta säljaren 

Kontakta säljaren och berätta vad du är missnöjd med och vad du vill ha för lösning. Det bästa är att reklamera skriftligen, till exempel via e-post. Skickar du e-post kan du ställa in att du vill ha ett leveranskvitto. På det sättet får du en försäkran om att din e-post har kommit fram. Skickar du ett fysiskt brev kan du skicka det rekommenderat för att vara helt säker på att det når mottagaren. Då får du också ett kvitto på att du har skickat brevet och kan enkelt bevisa att och när du har reklamerat. Behöver du hjälp med vad du ska säga? Då kan du ta hjälp av Konsumentverkets mallar. 

Källa: Hallå konsument (www.hallakonsument.se)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.