– Det är viktigt när man hänger undan plagget för säsongen, att man vårdar och tar hand om det även då ,säger Karolina Persson, yrkescoach på Stockholms stadsmission Remake.
Marie Teike är grundare och enhetschef jobbar på Stockholms stadsmission Remake med att använda avlagda textilier på ett nytt sätt. Hon har ansvar över produktionen och visar för SVT hur man kan återuppliva vinterkappan.
– Det är inte svårt att sy om en knapp men det är viktigt att man använder syntettråd, då den klarar fukten bättre än bomullstråd, säger hon.
Se i klippet ovan när Karolina Persson och Marie Teike visar hur du kan laga dina vinterkläder i praktiken.
Laga, vädra och lämna in till skräddare i all ära, det är även viktigt att känna till sina rättigheter som konsument.
Konsumentköplagen gäller när företag säljer varor till privatpersoner. Lagen är tvingande till konsumentens förmån och företagen får inte ge sämre villkor än vad som står i lagen. Oavsett om det är varor som säjls begagnade eller till sänt pris.
Om fel uppkommer på det du köpt kan du exempelvis få kräva att varan repareras, få en annan likvärdig vara, få prisavdrag eller ersättning för att åtgärda felet själv samt häva köpet om felet är av stor betydelse för dig.
Säljaren har rätt att erbjuda dig att reparera varan eller byta den, om det sker inom rimlig tid och inte åsamkar dig extra besvär.
Det är fel på en vara om den till exempel inte motsvarar den kvalitet du avtalat med säljaren, om den saknar bruksanvisning, om företaget inte informerat dig om om detaljer om varan som du borde blivit upplyst om.
Om företaget inte följer lagen
Om du och företaget inte kommer överens kan du anmäla till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) som kostnadsfritt prövar tvister mellan konsumenter och företag. Tänk på att det är bra att spara kvitto, eventuell mailkonversation och andra bevis. KÄLLA: Hallå konsument!