Rescue operation of KNM HING in Hjeltefjorden. Foto 2018-11-28. Foto: Kustverket, Kystvakten/Forsvaret

Skarpa torpeder och robotar bärgade från havererade norska miljardfregatten

Publicerad

Dåligt väder försvårar bärgningen av det norska örlogsfartyget Helge Ingstad som kolliderade med en oljetanker och sjönk förra året. Allt är förberett för att lyfta fartyget, men operationen är försenad på grund av dåligt väder. Förra vecken bärgade dykare de skarpa torpederna från vraket. De sprängdes.

Den toppmoderna 134 meter långa och robotbestyckade fregatten Helge Ingstad hade deltagit i Nato-övningen Trident Juncture då hon kolliderade med ett oljetankfartyg och sjönk den 8 november i fjol.

Robotarna bärgades tidigt efter förlisningen. Torpederna blev dock kvar i vraket.

Förra veckan bärgades de av militära röjdykare. Torpederna sprängdes sen.

– Ja det stämmer. Torpederna är destruerade, säger Per-Thomas Bøe, talesperson för Norges Försvarsmakt, till SVT Nyheter.

Militärfartyget Helge Ingstad under ytan i Hjeltefjorden intill ett räddningsfartyg i slutet av november 2018. Foto: Kustverket/Kystvakten/Norska försvaret

Som militärfartyg är Helge Ingstad utrustat med kvalificerad hemlig utrustning.

Hon kostade fyra miljarder norska kronor och var en del av Natos insatsstyrka, Natos Standing Nato Maritime Group (SNMG1), och beväpnad med skarpa torpeder, robotar och sjunkbomber. Hon var också en del av Natos avancerade robotförsvar, Aegis, som ska skydda mot anfall från luften.

Viktigt lyft försenat

Nu är allt förberett för att vraket ska lyftas av kranfartyg.

Fyramiljardersfartyget står på grund i närheten av Stureterminalen i Hjeltefjorden utanför Bergen där fartygskollisionen inträffade.

Men bärgningsoperationen försenas återigen på grund av dåligt väder. Det behövs en längre period av gynnsamt väder för att kunna genomföra lyftet.

– Det är extremt väderberoende. Det är ostabilt. Det är en utmaning, säger Per-Thomas Bøe.

– Vi måste ha ett fönster på minst fem, sex dagar för att inleda lyftet, säger han till SVT Nyheter.

Lyftkranen Gulliver som ska användas för att lyfta vraket. Foto: Marius Vågenes Villanger/Norges Försvarsmakt

Enorma kranfartyg

Planen är att de gigantiska kranfartygen Gulliver och Rambiz ska genomföra lyftet. Men på måndagen kunde inte Norges försvarsmakt säga när lyftet kommer att ske.

– Vi kan inte se det i dag, säger Per-Thomas Bøe.

Helge Ingstad fick mycket allvarliga skador vid kollisionen med oljetankern och tog in stora mängder vatten på kort tid. Hon bogserades till land och fästes med vajrar för att inte sjunka ytterligare.

Skador på fregatten Helge Ingstad. Foto strax efter kollisionen 8 november 2018. Foto: Kustvakten Bergen/Norges Försvarsmakt

Men vajrarna i fören brast och det robotbestyckade fartyget sjönk ännu mer.

Enligt den första preliminära haverirapporten var en orsak till kollisionen att besättningen uppfattade att den såg land när den i verkligheten såg oljetankern som var på väg att lämna hamnen.

Arkbivbild av norska fregatten Helge Ingstad i hamn i Limassol i Cypern efter ett uppdrag i Syrien 2013. Foto: AP/Pavlos Vrionides

Fakta om Nansen-klass fregatt

Längd: 134 meter

Bredd: 16,8 meter

Höjd: 32 meter

Maxhastighet: 26 knop

Vikt: 5 290 ton

Vapen: Evolved Sea Sparrow-robot (ESSM) med Vertical Launcher System (VLS), ny sjömålsrobot (NSM), Sting Ray-torpeder, OTO Melara-ka​non, sjunkbomber.

Besättning: Normal besättning 132 personer. Kabinkapacitet för 146 personer.

Sjöstatt: 2009

Byggd på fartygsvarvet Navantia i Ferrol i Spanien.

Norska marinen har fem fregatter i Nansen-klassen. De har fått namn efter norska upptäcksresande och forskare.

Kostnad: 4 miljarder norska kronor

Källa: Norges försvarsmakt

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.