Spanien är svenska favoriten - trots krisen

Uppdaterad
Publicerad

Trots ekonomisk kris runt om i Europa fortsätter svenskarna att resa. Och vi reser gärna till de krisdrabbade länderna. Det visar årets upplaga av Vagabonds resebarometer.

-Verkar som vi inte skräms av ekonomisk kris, säger tidningens redaktör, Per J Andersson.

Svenskarna lägger allt mer av sin konsumtion på resor. Resorna ökar både inrikes och utrikes. Högst i topp bland våra favoritresmål återfinns Spanien. Ett land som drabbats hårt när Europas ekonomi blivit sämre.

-Vi svenskar är inte så påverkbara av ekonomiska kriser på det sättet som till exempelvis amerikaner är. Och dessutom så är vår kärlek till Spanien så djup och långvarig, ska jag väl säga, så den lär nog bestå genom det mesta, säger Hélène Benno reseexpert på Sveriges Television.

Thailand minskar

Ett land som tillhört ett av svenskarnas favoritresmål är Thailand. För första gången på länge minskar antalet Thailandsresenärer.

-Vi har blivit mer resvana i och med Thailand. Det har öppnat vår äventyrslusta lite grann. Och vi har vant oss att åka långt bort. Och då kanske många nu vågar åka på andra långresor, säger Hélène Benno.

Det enskilda resmål som ökade mest under 2011 var Mexiko, med hela 320 procent.

-De har ett brett utbud vad gäller stränder. Det här bekväma som många vill ha och samtidigt känns det lite exotiskt. Just den här kombinationen är det många som efterfrågar, avslutar Hélène Benno.

Fakta

De svenska resvanorna

Hit reste svenskarna 2011:

1. Spanien

2. Tyskland

3. Storbritannien

4. Italien

5. Turkiet

Resemål som ökar mest i procent:

1. Mexiko +320

2. Indien +84

3. Polen +64

4. Kina +47

5. Ryssland +47

Resemål som minskar mest i procent:

1. Egypten -40

2. Cypern -30

3. Portugal -12

4. Tyskland -11

5. Thailand -3

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.